Show simple item record

Gender Analysis Of The Textbooks For The First Class Of Basic School
dc.contributor.advisorKnotková - Čapková, Blanka
dc.creatorKábrtová, Renata
dc.date.accessioned2020-08-27T14:10:10Z
dc.date.available2020-08-27T14:10:10Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/16369
dc.description.abstractCílem této práce je nastínit způsob utváření genderové socializace, způsob schvalování učebnic v České republice, potvrdit či vyvrátit genderovou citlivost ve školním prostředí a v edukačních pomůckách, vliv edukačních prostředků na socializaci dětí a genderové stereotypy ve společnosti. Hlavním cílem práce je analýza genderové korektnosti učebnic pro první ročník základní školy - Slabikářů. Provedená analýza přinesla tyto výsledky: Analyzované učebnice pro první ročník základní školy - Slabikáře jsou genderově nekorektní, což vyplývá jak z kvantitativní, tak kvalitativní obsahové analýzy. Analyzované učebnice podporují genderové stereotypy, ženy jsou zobrazovány v soukromé sféře mnohem častěji než muži a v typicky ženských rolí - péče od děti a domácnost. Muži jsou zobrazováni v soukromé sféře skrze své koníčky, pokud se jedná o chod domácnosti a výchovu dětí jsou zobrazeni jako velmi pasivní. Naopak ve veřejné sféře se muži vyskytují mnohem častěji a především v rozmanitějších funkcích než ženy.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this work is to show the way of gender identity construction, the way of textbooks authorization in the Czech Republic, to confirm or to refute gender correction in school education and in the education materials, to show the impact of educational materials on the socialization of children and gender stereotypes in society. The main aim of this work is the gender correction of textbooks for the first class of basic school - Primers. The analysis indicated the following results: The analysed textbooks for the first class of basic school - Primers are not gender correct by both quantitative and qualitative content analysis. The textbooks which were analysed support gender stereotypes in which women are represented in the private life more often than men and only in typical women roles - care of children and housework. Men are represented in private life through their hobbies; they are very passive in housework or care of children. Men are represented in wider varieties of social life than women very often.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleGenderová analýza učebnic pro I. ročník základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2008
dcterms.dateAccepted2008-06-09
dc.description.departmentKatedra genderových studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Gender Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId59703
dc.title.translatedGender Analysis Of The Textbooks For The First Class Of Basic Schoolen_US
dc.contributor.refereeSmetáčková, Irena
dc.identifier.aleph000976894
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGenderová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineGender Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra genderových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Gender Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csGenderová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enGender Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem této práce je nastínit způsob utváření genderové socializace, způsob schvalování učebnic v České republice, potvrdit či vyvrátit genderovou citlivost ve školním prostředí a v edukačních pomůckách, vliv edukačních prostředků na socializaci dětí a genderové stereotypy ve společnosti. Hlavním cílem práce je analýza genderové korektnosti učebnic pro první ročník základní školy - Slabikářů. Provedená analýza přinesla tyto výsledky: Analyzované učebnice pro první ročník základní školy - Slabikáře jsou genderově nekorektní, což vyplývá jak z kvantitativní, tak kvalitativní obsahové analýzy. Analyzované učebnice podporují genderové stereotypy, ženy jsou zobrazovány v soukromé sféře mnohem častěji než muži a v typicky ženských rolí - péče od děti a domácnost. Muži jsou zobrazováni v soukromé sféře skrze své koníčky, pokud se jedná o chod domácnosti a výchovu dětí jsou zobrazeni jako velmi pasivní. Naopak ve veřejné sféře se muži vyskytují mnohem častěji a především v rozmanitějších funkcích než ženy.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this work is to show the way of gender identity construction, the way of textbooks authorization in the Czech Republic, to confirm or to refute gender correction in school education and in the education materials, to show the impact of educational materials on the socialization of children and gender stereotypes in society. The main aim of this work is the gender correction of textbooks for the first class of basic school - Primers. The analysis indicated the following results: The analysed textbooks for the first class of basic school - Primers are not gender correct by both quantitative and qualitative content analysis. The textbooks which were analysed support gender stereotypes in which women are represented in the private life more often than men and only in typical women roles - care of children and housework. Men are represented in private life through their hobbies; they are very passive in housework or care of children. Men are represented in wider varieties of social life than women very often.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra genderových studiícs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV