Svobodné školy a jejich uplatnění v současném školství
Free schools and its application on contemporary education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157331Identifikátory
SIS: 221152
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vallin, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
15. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
svobodná škola, volnost, důvěra, demokracie, touha po poznání, alternativa, unschooling, Summerhill School, Alexander Sutherland NeillKlíčová slova (anglicky)
Democratic school, latitude, trust, democracy, desire for learning, alternative schools, unschooling, Summerhill School, Alexander Sutherland NeillV mé diplomové práci se zabývám termínem svobodná škola. Vysvětluji ho, představuji vybrané svobodné školy, demokratické principy škol, antiautoritativní pedagogiku a termín unschooling. Mým cílem je poukázat na kvality svobodných škol a ukázat důvody, proč by měly být brány za plnohodnotné a rovnocenné ke klasickému školství. Poukazuji na to, že tento typ vzdělávání si zaslouží větší ohlas a finanční podporu od MŠMT. Některé Svobodné školy a hnutí jsou v mnohém inspirovány pedagogickým konceptem nezávislé britské internátní školy Summerhill a pedagogikou jejího zakladatele Alexandera Sutherlanda Neilla. Ve své práci popisuji jeho pedagogické principy a historii školy Summerhill. Dílčím cílem práce je objasnit, v jakých školách a do jaké míry jsou uplatňovány myšlenky Summerhill School v Čechách a jak se dá navázat na myšlenky A.S.Neilla v našem prostředí. V teoretické části se zabývám termínem demokracie. Popisuji historii svobodných škol a jejich vývoj v Čechách, například v období reformně pedagogických pokusů, a v zahraničí ve školách Sudbury Valley School a Newgate School Sarasota. Výzkumná část práce popisuje vymezení výzkumného problému, průběh výzkumného šetření, můj vlastní pohled na výuku a učební styl, interpretaci výzkumu na ScioŠkole Praha 11, ZŠ Edisona a ZŠ Kairos. Používám metody...
I deal with the democratic school term in my diploma thesis. I clarify the term, I present few of the democratic schools and critical pedagogy. My goal is to highlight the qualities of the democratic school and demonstrate the arguments for considering it as equal and adequate to classical education system. I highlight the importance of attention and financial support from MŠMT for the democratic schools. Few of the democratic schools and the movements were inspired by the concept of independent british boarding Summerhill school and his founder Alexander Sutherland Neill. I will describe pedagogical principles of A. S. Nell and the history of Summerhill school in my thesis. Partial goals are to clarify in what extant and how were employed the principles of Summerhill school in schools in the Czech republic; and how can be the pedagogy of A. S. Neill followed in Czech settings. I will decribe my own point of view on the schooling and teaching. I will compare them to several schools, e.g. Scio school, Ježek bez klece school, Neškola, Sudbury Valley School, Neue Schule etc. after that. I will address the terms unschooling, democracy and boarding school. I employ a method of comparison, analogy, analisis and synthesis.