Formy spolupráce fakultních učitelů s pedagogickou fakultou UK
Forms of cooperation of primary teachers with the Faculty of Education Charles University
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/157323Identifiers
Study Information System: 225912
Collections
- Kvalifikační práce [19333]
Author
Advisor
Referee
Vallin, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fakultní učitel, fakultní škola, praxe, kvalitativní výzkum, spolupráce, učitelství 1. stupně ZŠ, párová výuka, vzájemná kolegiální podporaKeywords (English)
faculty teacher, faculty school, practice, qualitative research, cooperation, primary school teaching, pair teaching, mutual peer support in the workplaceV teoretické části je popsána spolupráce fakultních učitelů s pedagogickou fakultou. Je zde definována role fakultního učitele a fakultní školy ve vztahu k mentoringu a pojetí Klinické školy. Dále jsou zde mapovány formy spolupráce, podoby praxí na PedF UK nebo role fakulty a vysokoškolského učitele. Další část textu se soustředí na místa propojování teorie a praxe a podobu spoluprací v edukačně vyspělých zemích. Výzkumná část práce se soustředí na mapování způsobů spolupráce fakultních učitelů s Katedrou preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty UK, jsou zde analyzovány přínosy a úskalí spolupráce a mapovány formy motivace, které spolupráci pomáhají navazovat. Klíčovou výzkumnou otázkou je: Jaké formy motivace uvádějí učitelé při spolupráci s fakultou, jaká vnímají úskalí a jaké spatřují benefity a přínosy ve spolupráci s fakultou? Výzkumným nástrojem je skupinové a individuální interview. Součástí práce jsou též formulované návrhy na inovaci spolupráce fakultních učitelů a pedagogické fakulty.
The theoretical part of the thesis deals with the cooperation between faculty teachers and the Faculty of Education. It defines the role of a faculty teacher and a faculty school in relation to mentoring and the concept of the Clinical School. Furthermore, it surveys forms of cooperation and practice at PedF UK as well as the role of the Faculty and university teachers. The next part of the text focuses on places of interconnetion of theory and practice and presents the form of cooperation in educationally advanced countries. The research part of the thesis focuses on mapping the ways of cooperation between faculty teachers and the Department of Pre-primary and Primary Pedagogy, Faculty of Education, Charles University, and it analyzes the benefits and difficulties of the cooperation, as well as maps the forms of motivation that help this collaboration to be established. The crucial research question is: What forms of motivation do teachers mention when cooperating with the Faculty, what obstacles do they observe and what benefits and assets do they appreciate in this cooperation? As research tools, a group interview and an individual intervieware applied. The thesis also includes suggested ways to innovate the cooperation between faculty teachers and the Faculty of Education.