Power through humour: Thomas King's strategies for decolonizing Canada
Humor a moc: dekolonizace Kanady v dílech Thomase Kinga
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/15099Identifikátory
SIS: 59363
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jindra, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglistiky a amerikanistiky
Datum obhajoby
21. 5. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Moje diplomová práce na téma "Humor a moc: dekolonizace Kanady v dílech Thomase Kinga" se zabývá komickými a ironickými metodami, které využívají současní indiánští autoři za účelem zpochybnění a vyvrácení zastaralých stereotypů a systémů kulturního a estetického zpodobnění postavy severoamerického indiána. Tito umělci ve svých dílech využívají kombinace komedie a ironie jako hlavních vyjadřovacích prostředků za účelem napadání, rozvrácení a kritického zpochybnění represivních hegemonických ideologií a mocenských struktur, které se stále těší velkému vlivu jak v Kanadě, tak ve Spojených státech amerických. V jejich románech, poezii, esejích, filmech, dokumentárních pořadech, malbách, divadelních představeních a ostatních moderních podobách umění se umělci snaží zachytit a zviditelnit odsunutí původních obyvatel Severní Ameriky na samý okraj společnosti a potlačování jejich lidských práv, které bylo dáno především několika sty let kolonizace, socializace a násilného kulturního přivlastňování. V posledních několika letech se objevují výrazné snahy ze strany odborné veřejnosti, komunit původních obyvatel a kanadského státního aparátu o změnu bikulturní politiky mezi kanadskými původními národy a dominantní společností. Mnoho kanadských kulturologů a teoretiků (jako např. Diana Brydon, Smaro Kamboureli a Lily...
This dissertation is about power, humour and various comic and ironic strategies contemporary Native writers and artists apply in their works to challenge the outdated Indian stereotypes and obsolete systems of cultural and aesthetic representation. The artists employ a combination of comedy and irony as favoured modes of expression in order to contest, subvert and critically deconstruct the oppressive hegemonic ideologies and power structures still present in Canada and the United States. Their novels, poetry, essays, films, documentaries, theatre performances, paintings and other works of art strive to emphasize the marginalization and rights of all Native people in North America who have suffered over the hundreds of years of colonization, acculturation and violent cultural appropriation. In the last decade, there have been growing calls from academia, Native communities as well as the government, to reconceptualise the bi-cultural politics between the First Nation peoples and the Canadian nation-state. A great amount of models for an inclusionary and multifaceted identity politics have been proposed by several Canadian cultural analysts and critics, including for example Diana Brydon, Smaro Kamboureli, and Lily Cho. However, before they can be successfully implemented, a creation of an alternative space...