Integrace přírodovědných předmětů a jejich implementace na druhém stupni základní školy
Integration of Natural Science Lesson and its Implementation in Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150640Identifikátory
SIS: 232262
Kolekce
- Kvalifikační práce [16696]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brůnová, Linda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
16. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
integrovaná výuka, integrované kurikulum, přírodovědné předměty, atmosféra Země, strukturovaný rozhovorKlíčová slova (anglicky)
Integrated Science, Integrated Curriculum, Natural Science lessons, earth atmosphere, structured interviewDiplomová práce se zabývá integrací přírodovědných předmětů do jednoho vyučovacího předmětu a zjišťuje, jaké postoje k tomuto konceptu výuky zaujímají žáci 6. ročníku základní školy a jejich zákonní zástupci. V první části se práce zaměřuje na historii i současnost integrované výuky v České republice a zahraničí, vzdělávacími programy na národní a školní úrovni, oborovými didaktikami přírodovědných předmětů a jejich didaktickou transformací. Součástí diplomové práce je popsaná realizace integrování přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy a ukázka možného propojení učiva jednoho ročníku s příkladem vyučovaného tématu atmosféra Země. Druhá část práce je založena na výzkumném šetření, ve kterém se zjišťovaly postoje žáků a jejich zákonných zástupců k integrované výuce. Pro zjištění výsledků byla použita metoda rozhovorů s následnou analýzou výsledků. Výsledky ukázaly velmi pozitivní postoje a názory respondentů na danou problematiku. KLÍČOVÁ SLOVA integrovaná výuka, integrované kurikulum, přírodovědné předměty, atmosféra Země, strukturovaný rozhovor
This diploma thesis deals with the integration of natural science lessons. It also deals with opinions and attitudes of 6th grade students and their parents/representatives about this type of education. First part describes history and present situation of integrated education, educational curriculums on national and school basis, subject didactics of science subjects and its didactic transformation in Czech Republic and abroad. Part of the diploma thesis forms a description of realization of integrated education on lower secondary school. There is also shown an example of educational topic with possible curriculum connection in one school grade. Second part is formed by a research which shows approach of students and their parents/representatives to integrated education. Interview method with further analysis was used for collecting results. In conclusion, results have shown that responders have very positive approach and opinions about integrated education. KEYWORDS Integrated Science, Integrated Curriculum, Natural Science lessons, earth atmosphere, structured interview