Působení storytellingu v reklamě na příkladu vybraných vánočních reklamních spotů
The effect of storytelling in advertising demonstrated on selected christmas commercial spots
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150636Identifiers
Study Information System: 229365
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
16. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Storytelling v reklamě, vánoční reklamní spoty, televizní reklamní spoty, emoční apely reklamy, reklamní komunikace, marketingová komunikaceKeywords (English)
Storytelling in advertising, Christmas TV commercials, TV commercials, emotional appeal in advertising, brand communication, marketing communicationTématem této bakalářské práce je působení storytellingu a jeho prvků v televizní reklamě na české spotřebitele. Působení storytellingu je demonstrované na čtyřech konkrétních příkladech vánočních reklam, které jsou kvůli eliminaci jazykové bariéry vybrány z domácího prostředí. Práce navazuje na zahraniční výzkumy postojů diváků k reklamním příběhům, které obsahují emoční apel a rozšiřuje výzkum tohoto tématu v prostředí České republiky. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem čeští spotřebitelé vnímají tento typ reklamní komunikace značek, zda v tomto vnímání hraje zásadní roli věk spotřebitelů a zda jsou spotřebitelé schopni si příběh reklamy zapamatovat a spojit si ho s danou značkou. V praktické části výzkumu, která měla za cíl nasbírat hlubší poznatky o postojích spotřebitelů, bylo provedeno kvalitativní dotazníkové šetření formou rozhovorů s dvanácti respondenty rozdělenými do tří různých věkových segmentů za účelem zjištění, zda hraje věk roli v postoji vůči reklamnímu storytellingu. Těmto respondentům byly v náhodném pořadí puštěny čtyři konkrétní české storytellingové spoty, na základě jejichž zhlédnutí byl daný rozhovor veden. Výsledkem výzkumu prováděného formou vyhodnocení rozhovorů je přiblížení postojů dotázaných respondentů ke storytellingu ve vánočních reklamních spotech a odhalení...
The topic of this bachelor thesis is the impact of storytelling and its characteristics in TV advertising on Czech consumers, demonstrated on four examples of Christmas TV adverts. The chosen TV commercials were created in the Czech Republic, they were selected to eliminate the language barrier. The thesis follows foreign researches of viewer attitudes towards the stories in advertising, which contain the emotional appeal and extends this kind of research to the Czech environment. The aim of this paper is to examine the ways how Czech consumers feel about this type of brand communication, whether the age is an important factor in those attitudes and whether are consumers able to connect the story of an advert with the stated brand. The practical part of this thesis focuses on a qualitative questionnaire, designed in the form of interviews with twelve respondents. These respondents were divided into three groups according to their age to examine, whether the age plays an important role in the attitude towards the shown advert. The interview was based on four specific Czech TV Christmas adverts, which were shown to each respondent right at the beginning of an interview. The result of this research is the closer look to the reasons of the consumer attitudes towards the usage of storytelling in...