Show simple item record

The effect of storytelling in advertising demonstrated on selected christmas commercial spots
dc.contributor.advisorKlabíková Rábová, Tereza
dc.creatorJechová, Zuzana
dc.date.accessioned2022-04-14T17:52:25Z
dc.date.available2022-04-14T17:52:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/150636
dc.description.abstractThe topic of this bachelor thesis is the impact of storytelling and its characteristics in TV advertising on Czech consumers, demonstrated on four examples of Christmas TV adverts. The chosen TV commercials were created in the Czech Republic, they were selected to eliminate the language barrier. The thesis follows foreign researches of viewer attitudes towards the stories in advertising, which contain the emotional appeal and extends this kind of research to the Czech environment. The aim of this paper is to examine the ways how Czech consumers feel about this type of brand communication, whether the age is an important factor in those attitudes and whether are consumers able to connect the story of an advert with the stated brand. The practical part of this thesis focuses on a qualitative questionnaire, designed in the form of interviews with twelve respondents. These respondents were divided into three groups according to their age to examine, whether the age plays an important role in the attitude towards the shown advert. The interview was based on four specific Czech TV Christmas adverts, which were shown to each respondent right at the beginning of an interview. The result of this research is the closer look to the reasons of the consumer attitudes towards the usage of storytelling in...en_US
dc.description.abstractTématem této bakalářské práce je působení storytellingu a jeho prvků v televizní reklamě na české spotřebitele. Působení storytellingu je demonstrované na čtyřech konkrétních příkladech vánočních reklam, které jsou kvůli eliminaci jazykové bariéry vybrány z domácího prostředí. Práce navazuje na zahraniční výzkumy postojů diváků k reklamním příběhům, které obsahují emoční apel a rozšiřuje výzkum tohoto tématu v prostředí České republiky. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem čeští spotřebitelé vnímají tento typ reklamní komunikace značek, zda v tomto vnímání hraje zásadní roli věk spotřebitelů a zda jsou spotřebitelé schopni si příběh reklamy zapamatovat a spojit si ho s danou značkou. V praktické části výzkumu, která měla za cíl nasbírat hlubší poznatky o postojích spotřebitelů, bylo provedeno kvalitativní dotazníkové šetření formou rozhovorů s dvanácti respondenty rozdělenými do tří různých věkových segmentů za účelem zjištění, zda hraje věk roli v postoji vůči reklamnímu storytellingu. Těmto respondentům byly v náhodném pořadí puštěny čtyři konkrétní české storytellingové spoty, na základě jejichž zhlédnutí byl daný rozhovor veden. Výsledkem výzkumu prováděného formou vyhodnocení rozhovorů je přiblížení postojů dotázaných respondentů ke storytellingu ve vánočních reklamních spotech a odhalení...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectStorytelling v reklaměcs_CZ
dc.subjectvánoční reklamní spotycs_CZ
dc.subjecttelevizní reklamní spotycs_CZ
dc.subjectemoční apely reklamycs_CZ
dc.subjectreklamní komunikacecs_CZ
dc.subjectmarketingová komunikacecs_CZ
dc.subjectStorytelling in advertisingen_US
dc.subjectChristmas TV commercialsen_US
dc.subjectTV commercialsen_US
dc.subjectemotional appeal in advertisingen_US
dc.subjectbrand communicationen_US
dc.subjectmarketing communicationen_US
dc.titlePůsobení storytellingu v reklamě na příkladu vybraných vánočních reklamních spotůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-16
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId229365
dc.title.translatedThe effect of storytelling in advertising demonstrated on selected christmas commercial spotsen_US
dc.contributor.refereeShavit, Anna
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
thesis.degree.disciplineMarketing Communications and Public Relationsen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMarketingová komunikace a public relationscs_CZ
uk.degree-discipline.enMarketing Communications and Public Relationsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem této bakalářské práce je působení storytellingu a jeho prvků v televizní reklamě na české spotřebitele. Působení storytellingu je demonstrované na čtyřech konkrétních příkladech vánočních reklam, které jsou kvůli eliminaci jazykové bariéry vybrány z domácího prostředí. Práce navazuje na zahraniční výzkumy postojů diváků k reklamním příběhům, které obsahují emoční apel a rozšiřuje výzkum tohoto tématu v prostředí České republiky. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem čeští spotřebitelé vnímají tento typ reklamní komunikace značek, zda v tomto vnímání hraje zásadní roli věk spotřebitelů a zda jsou spotřebitelé schopni si příběh reklamy zapamatovat a spojit si ho s danou značkou. V praktické části výzkumu, která měla za cíl nasbírat hlubší poznatky o postojích spotřebitelů, bylo provedeno kvalitativní dotazníkové šetření formou rozhovorů s dvanácti respondenty rozdělenými do tří různých věkových segmentů za účelem zjištění, zda hraje věk roli v postoji vůči reklamnímu storytellingu. Těmto respondentům byly v náhodném pořadí puštěny čtyři konkrétní české storytellingové spoty, na základě jejichž zhlédnutí byl daný rozhovor veden. Výsledkem výzkumu prováděného formou vyhodnocení rozhovorů je přiblížení postojů dotázaných respondentů ke storytellingu ve vánočních reklamních spotech a odhalení...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this bachelor thesis is the impact of storytelling and its characteristics in TV advertising on Czech consumers, demonstrated on four examples of Christmas TV adverts. The chosen TV commercials were created in the Czech Republic, they were selected to eliminate the language barrier. The thesis follows foreign researches of viewer attitudes towards the stories in advertising, which contain the emotional appeal and extends this kind of research to the Czech environment. The aim of this paper is to examine the ways how Czech consumers feel about this type of brand communication, whether the age is an important factor in those attitudes and whether are consumers able to connect the story of an advert with the stated brand. The practical part of this thesis focuses on a qualitative questionnaire, designed in the form of interviews with twelve respondents. These respondents were divided into three groups according to their age to examine, whether the age plays an important role in the attitude towards the shown advert. The interview was based on four specific Czech TV Christmas adverts, which were shown to each respondent right at the beginning of an interview. The result of this research is the closer look to the reasons of the consumer attitudes towards the usage of storytelling in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV