Sázavský klášter jako místo paměti: analýza místa i prezentace dějin
Sázava monastery as a place of memory: analysis of the place and presentation of its current historical role
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150500Identifiers
Study Information System: 237458
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Junek, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
klášter|mnich|benediktini|paměť|Sázava|instalace|barokoKeywords (English)
monastery|monk|memory|Benedictines|Sázava|installation|BaroqueCílem bakalářské práce je na základě pramenů předložit pohled na Sázavský klášter v kontextu místa paměti, zejména analýzou jeho dosavadní historické role a podoby expozice, definovat zároveň charakter chybějících témat jeho historie, včetně praktického návrhu instalace, kdy se jedná o historicky opomíjenou kapitolu. Základem práce je historie Sázavského kláštera a význam místa paměti. Zaměří se na přitom na teorii i praxi tvorby instalace, a to formou popisu a analýzy současné expozice o slovanské vzdělanosti, která Sázavský klášter obývá již od roku 1983. Představí také formu vystavování v ostatních benediktinských klášterech a okrajově i klášterech jiných řádů. Součástí další části bude téma opomíjených kapitol z dějin, včetně praktického návrhu. Práce tak obsáhne jak metodologickou část v oblasti paměťových studií a dějin konkrétního místa, tak i praktickou část originálního návrhu, to vše nutně opřené o práci s prameny a literaturou. Klíčová slova: klášter, mnich, benediktini, paměť, Sázava, instalace, baroko
The aim of the bachelor's thesis is to present a view of the Sázava Monastery in the context of the place of memory, especially by analyzing its current historical role and form of exhibition, to define the nature of missing topics in its history, including practical installation, which is a historically neglected chapter. The basis of the work is the history of the Sázava Monastery and the importance of the place of memory. It will focus on the theory and practice of creating an installation, in the form of a description and analysis of the current exhibition on Slavic education, which has housed the Sázava Monastery since 1983. It will also present a form of exhibition in other Benedictine monasteries and marginally monasteries of other orders. The next part will include the topic of neglected chapters from history, including a practical proposal. The work will include both the methodological part in the field of memory studies and the history of a particular place, as well as the practical part of the original design, all necessarily based on work with sources and literature. Keywords: monastery, monk, Benedictines, memory, Sazava, installation, Baroque