Bolest v textech Naděždy Plíškové
Pain in the works of Naděžda Plíšková
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150367Identifikátory
SIS: 229128
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heczková, Libuše
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
1. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Naděžda Plíšková|literární dílo|výtvarnice|bolest|manželství|nevěra|samota|čekání|mateřství|nemocKlíčová slova (anglicky)
Naděžda Plíšková|literary work|artist|pain|marriage|infidelity|loneliness|waiting|motherhood|illnessVe své bakalářské práci se zaměřím na básnickou tvorbu Naděždy Plíškové. Plíšková, známá rovněž jako grafička, ve svých verších zachycuje to, co je již výtvarným projevem neztvárnitelné, přestože oba způsoby vyjádření vychází z téže životní situace. Autorč je "zatraceně osobní". Plíšková stylizuje tak, aby její texty působily jako syrové záznamy, v nichž se vyrovnává s láskou ke svému manželovi, s a básněmi prostupuje i hluboký cit mateřský. Do české literatury tak básnířka vnáší úsporný a současně depoetizovaný, vyhrocený hlas, který kombinuje orálně utvářenou, stylově "nízkou" polohu s citacemi "vysoké" literatury.
In my Bachelor's thesis, I will be focusing on the poetry of Naděžda Plíšková. Plíšková, also poetry of the author is "deucedly personal". Plíšková stylizes in such a way that her texts serve voice to Czech literature, which combines an orally shaped, stylistically "low" position with "high" literature quotes.