Dětská próza Petry Soukupové
Children's prose by Petra Soukupová
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149225Identifikátory
SIS: 231638
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtíšek, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
1. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
dětská literatura|aspekt dětství|Petra Soukupová|implikovaný čtenářKlíčová slova (anglicky)
children's literature|child aspect|Petra Soukupová|implied reader(česky): V bakalářské práci se zabýváme analýzou uplatnění dětského aspektu v rámci intencionální dětské tvorby současné české spisovatelky Petry Soukupové. Analýzu tedy provádíme na základě následujících vybraných titulů, řazených do oblasti literatury pro děti a mládež: Bertík a čmuchadlo (2014), Kdo zabil Snížka? (2017) a Klub divných dětí (2019). Cílem první části práce je nastínění pojmů literatura pro děti a mládež (LPDM), dětský aspekt a (dětský) implicitní čtenář. V druhé části této práce se opíráme o pojmy definované v předchozí teoretické části a uplatňujeme již tyto pojmy v celkové analýze děl. Po vymezení teoretických pojmů docházíme ke zjištění, že pojem implicitní čtenář úzce souvisí s dětským aspektem a pokládáme tyto dva pojmy pro účely této práce za zaměnitelné, tudíž není potřeba se věnovat uplatnění dětského implicitního čtenáře jako samostatnému pojmu v praktické části. V závěru vyhodnocujeme výsledky interpretace a míru uplatnění dětského aspektu v rámci analyzovaných titulů.
(in English): In the bachelor thesis we analyse use of the child aspect within the intentional children's literature of current Czech author Petra Soukupová. We carry out the analysis of the following chosen titles, fitting to the category of children's literature: Bertík a čmuchadlo (2014), Kdo zabil Snížka? (2017) and Klub divných dětí (2019). The target of the first part of this thesis is definition of children's literature (LPDM), a child aspect and an (child) implied reader. In the second part of this bachelor thesis we use the concepts defined in the previous theoretical part and we already apply these concepts in overall analysis of titles. After we defined the theoretical concepts, we find out that the concept of the child implied reader closely relates with the child aspect and hence we consider them as interchangeable in this bachelor thesis and it is not needed to develop child implied reader as an individual concept in the practical part. In the closing section we evaluate the results of the interpretation and the extent of application of the child aspect within the analysed titles.