Mediální výchova na 2. stupni základních škol z pohledu učitelů
Media Education in Lower Secondary School from a Teacher's Perspective
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148788Identifiers
Study Information System: 228872
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Römer, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
13. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mediální výchova, mediální gramotnost, mediální pedagogika, průřezové téma, 2. stupeň základních škol, nižší gymnázia, učitelé, řediteléKeywords (English)
Media education, media literacy, media pedagogy, cross-curricular subject, lower secondary schools, lower grammar schools, teachers, directorsBakalářská práce zabývá mediální výchovou, která patří mezi průřezová témata a musí být tak povinně zařazena do výuky během základního vzdělávání. Teoretická část práce zaměřuje základní definice koncepty související nejen s mediální výchovou, mediální pedagogikou a mediální gramotností. popsána současná role mediální výchovy jako průřezového tématu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Praktická část prostřednictvím dotazníkového šetření ví na tři hlavní výzkumné otázky Do výzkumu se zapojili učitelé a ředitelé základních škol a nižších gymnázií. Cílem bylo zjistit, zda je mediální výchova do výuky vůbec začleňována, dále pak kterým způsobem se to děje a ve kterých předmětech.
The bachelor's thesis deals with media education, which belongs to the cross-cutting topics and must be included in the teaching during basic education. The theoretical part of the thesis focuses on basic definitions and concepts related not only to media education, but also to media pedagogy and media literacy. It also describes the current role of media education as a cross- cutting topic in the Framework Curriculum for Primary Education. The practical part answers three main research questions through a questionnaire survey. Teachers and principals of primary schools and junior high schools were involved in the research. The aim was to find out whether media education is incorporated into teaching at all, and in which way it is done and in which subjects.