Zum Charakter des gegenwärtigen Erstlesebuches in Anbetracht der Textschwierigkeit, bzw. der Lesbarkeit
On the character of books for beginner readers with regard to text difficulty and readability
Povaha současné knihy prvního čtení s ohledem na obtížnost textu, respektive čtivost
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1425Identifiers
Study Information System: 174146
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Martschini, Elisabeth
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kniha prvního čtení, kritéria obtížnosti textu, čtivost, začínající čtenář, knihy pro děti, Christiane Nöstlinger, Paul Maar, Käthe Recheis;Tanja Weiler, Usch Luhn, Saskia HulaKeywords (English)
book for beginner readers, criteria of text difficulty, readability, beginner readers, children's book, Christiane Nöstlinger, Paul Maar, Käthe Recheis;Tanja Weiler, Usch Luhn, Saskia HulaPředkládaná bakalářská práce se zabývá knižním žánrem Erstlesebuch (knížka prvního čtení) a sleduje její současný charakter s ohledem na čtivost pro začínající čtenáře. V teoretické části je blíže zkoumána interdisciplinární povaha tohoto žánru a představen jeho charakter. Přitom jsou zohledňovány poznatky z oblasti literární vědy, respektive výzkumu literatury pro děti, výzkumu čtivosti, didaktiky čtení a psychologie čtenářství. Ukázány budou vlastnosti Erstlesebuch, které ji odlišují od běžné knihy pro děti i krásné literatury obecně. Teoreticko-analytická část zahrnuje komplexní analýzu šesti vybraných současných knížek prvního čtení, která se skládá z literárně teoretického komentáře, analýzy čtivosti a komentáře k výstavbě těchto knih. Celá práce je zakončena empirickým výzkumem, který u dětí ze druhých a třetích tříd základní školy v Rakousku testoval vliv vybraných kritérií čtivosti. Na základě výsledků tohoto výzkumu je zhodnocena obtížnost textu pro začínající čtenáře u již zmíněných šesti vybraných knížek prvního čtení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis deals with the book genre Erstlesebuch (book for beginner readers) and has in view its contemporary character with regard to readability for beginner readers. The theoretical part presents its interdisciplinary and the specifics of this book genre itself. In reference to the interdisciplinarity there are findings of following disciplines to allow: literary science, more precisely children's literature research, readability research, didactic reading and psychology of reading. The theoretical part also reveals some characteristics of Erstlesebuch in contrast with a common book for children and with belles- lettres at all. The theoretical-analytic part focuses on the complex analysis of six chosen contemporary Erstlesebuchs and is composed by three parts: a literary theoretical commentary, an analysis readability, and a comment on the composition of these books. The final part of the thesis concludes with empirical research. This research tested the influence of some criteria of readability by the children in second and third classes of a primary school in Austria. Based on the results, the text difficulty of the chosen Erstlesebuch will be assessed. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)