Možnosti zlepšení výchovné péče v dětském domově rodinného typu
The Scopes of Improvement of Educational Care in a Family Style Children's Home
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13762Identifiers
Study Information System: 28275
Collections
- Kvalifikační práce [1559]
Author
Advisor
Referee
Mašát, Vladimír
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
14. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem této práce je nejprve zjistit příčiny životních neúspěchů dětí, vycházejících v 18 letech z jednoho konkrétního Dětského domova rodinného typu (DDRT) a posléze navrhnout určitá opatření, která by pomohla neuspokojivou situaci řešit. Problém je řešen následujícím postupem: Nejprve je stručně shrnuta historie ústavní výchovy v Čechách. Poté je detailně popsán konkrétní DDRT a život v něm. Následně se zaměřuji na zkoumání rodiny a socializace jedince v běžných podmínkách. Zjištěné porovnávám s realitou v DDRT, s jeho "rodinností" a s možnostmi socializace v něm. Zjišťuji velké nedostatky, které se zřejmě významně spolupodílejí na krizích vyšlých dětí, především ve dvou oblastech: 1. DDRT se rodině přiblížil zatím hlavně po vnější (převážně interiérové) stránce. V ostatních, na první pohled ne tak zjevných, ale pro výchovu podstatnějších rysech, se mu rodině zatím přiblížit nepodařilo. 2. V DDRT téměř vůbec neprobíhá výchova k samostatnosti. Prostředí DDRT podporuje spíše opačné (závislé) strategie zvládání problémů a to až do posledního okamžiku pobytu dítěte. Oba tyto nedostatky navrhuji v poslední části práce řešit několika způsoby. Myslím, že dané způsoby alespoň částečně reagují téměř na všechny zjištěné nedostatky. Z celé práce vyplývá akutní potřeba pokračovat v proměně ústavní péče u nás, tak jak...
The first aim of this thesis is to find out reasons of life failures of children that leave a particular family style children's home (FSCH) at the age of 18. The second aim is to suggest certain steps that could help to resolve the unsatisfactory situation. This issue is dealt in a following way: At first, the history of residential care in Czech Republic is briefly recapitulated. Then the particular FSCH and the way of life in it is described in details. After that I focus on an examination of family life and the socialization process of individuals in common conditions. I compare the results with reality at the FSCH, its family style and the scopes of socialization in it. I have found out big deficiencies that probably significantly participate on the crisis of the children who have left the children's home. The deficiencies are particularly in these two areas: 1. The FSCH has so far approximated to a family mainly in outer aspects (the interior). In other characteristics - not so clear at first sight, but more essential for education - the FSCH hasn't approximated to a family yet. 2. Preparation for independent life is not very well developed in the FSCH. The environment of the FSCH mainly supports opposite (dependent) strategies of overcoming problems, which continues this way until the last moment of...