Society and Solitude in Mary Lavin's Short Stories
Společnost a osamění v povídkách Mary Lavinové
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/136664Identifikátory
SIS: 231851
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
24. 6. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
samota|společnost|konvence|prostor|mlčení|ženy|IrskoKlíčová slova (anglicky)
solitude|society|conventions|space|silence|women|IrelandMary Lavinovou je obtížné jednoduše zařadit v kritickém diskurzu s ohledem na fakt, že po mnoho desetiletí její kategorizace podléhala různým přístupům. Přestože je Mary Lavinová zapsaná na seznam Irských spisovatelů, ve svém díle byla považována za apolitickou, což způsobilo problém jejího "vyloučení" z Irské literární tradice. Práce Lavinové nebyly v její době vždy považovány za feministické, a v rámci feminismu se setkávaly se smíšenými názory. Tato bakalářská práce se zabývá otázkou zařazení Lavinové v Irském kánonu a významu jejího díla pro feministickou kritiku. Cílem je prokázat, že dílo Lavinové je relevantní z hlediska obou diskurzů díky jejímu realistickému znázornění všeobecných lidských hodnot a problémů Irské střední třídy, jejích tradicí a konvenci, a to zejména s ohledem na problematiku ženství. Toho je dosaženo především prostřednictvím vyobrazení osamělosti primárné ženských postav v sociálním prostředí jejích povídek.I když sociální prostor není kompatibilní s typickým konceptem samoty jako fyzické nepřítomnosti jiných lidí, podstatným tématem povídkách Lavinové jsou stavy sociálního uzavření, jako je mentální osamocení a odcizení se jakožto způsob odstupu od jiných lidí. Hlavním argumentem je skutečnost, že ženské postavy Lavinové neprožívají pouhý pocit osamocení, ale spíše stav...
Thesis Abstract It is hard to safely locate Mary Lavin in the critical discourse as for many decades she has been subject to various approaches concerning her categorisation. Even though Mary Lavin lists as an Irish writer, she was considered apolitical in her works which led to her problematic "exclusion" from the Irish literary tradition. Her works were not always considered feminist in a contemporary sense and have only been placed in a feminist framework with mixed success. This thesis deals with the issue of her placement in the Irish canon and feminist critical literature, aiming to prove that Lavin's significance in both discourses is possible due to her realistic portrayal of universal human traits and issues associated with the life of the Irish middle-class, its traditions and conventions, with a particular attention paid to womanhood and its ordeals. This is achieved by focusing on the prominent notion of solitude in the social space primarily exemplified in the female characters of her stories. While social space is incompatible with the typical concept of solitude as the physical absence of other people, what is relevant in terms of Lavin's short stories are the states of social disengagement, such as mental loneliness and alienation used as a way of detachment of oneself from other human...