Zobrazit minimální záznam

Courtly dance in Italy's early Renaissance period
dc.contributor.advisorCzumalo, Vladimír
dc.creatorDoležalová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-04-06T12:17:33Z
dc.date.available2017-04-06T12:17:33Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13473
dc.description.abstractVe své práci bych se chtěla věnovat jednomu z nejstarších období evropské taneční historie, kterým je 15. století, doba přelomu středověku a renesance, kdy se začínala rodit naše moderní evropská kultura. V souvislosti se změnou atmosféry doby vzniká i svébytné a specifické "taneční umění", které klade nové a vysoké nároky na své učitele i žáky. Transformuje se z tance lidového: z instinktivní a bezprostřední aktivity přístupné všem se stává nejprve intelektuální záležitostí nové elity - dvorské společnosti, která si jej hbitě a s radostí osvojuje jako jeden z nejbytostnějších projevů kultivovanosti lidské duše. Nejpohotověji reagovala na změnu dobové atmosféry Itálie. Nově nabyté sebevědomí v oblasti humanitních a přírodních věd se projevuje i v oblasti tance. Vznikají první teorie, které se pokoušejí o racionální zachycení tvorby tanečního pohybu a jeho klasifikaci. Tato taneční pojednání pocházejí z rukou italských aristokratů, jejichž ambicí bylo pozvednout taneční teorii na srovnatelnou úroveň s vědou a uměním. Základní taneční principy a pravidla, kterým se budu na následujících stránkách věnovat, se staly elementárními prvky pozdější taneční vědy.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis is focused on courtly dancing in Italy in the early modem period. The work endeavours to survey its role in the fifteenth-century society, where it occured for the first time at the no ble courts. The general layout of the thesis is based on the assumption that dancing was one ofthe essential attributes ofthe nascent courtly society ofthe renaissance. The work consists of two parts: the first part examines the roots that were the foundation ofthe progression ofthe fifteenth-century society towards full-blown renaissance culture. There were two basic kinds of influence: one was the ancient Greek and Roman cultures, where dance was seen as a common part of life. The other was the Bible and its medieval Christian interpretations, which in its extreme aspects considered dancing to be one of the capital sins. Before integrating these antitheses, there was an acute conflict in society, which is clearly demonstrated by the attitude towards dancing in the period in question. The second part of the thesis addresses different roles of dancing in the fifteenth-century society and its ambition as an instrument of official demonstration of political power, noble entertainment and theatrelike spectacle. The reconstruction of life, works and dance theories of the first dancing masters show which functions it...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleDvorský tanec v italské raně renesanční kultuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-19
dc.description.departmentÚstav etnologiecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Ethnologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49877
dc.title.translatedCourtly dance in Italy's early Renaissance perioden_US
dc.contributor.refereeMatějů, Martin
dc.identifier.aleph000968677
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineKulturologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineCultural Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav etnologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Ethnologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKulturologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enCultural Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe své práci bych se chtěla věnovat jednomu z nejstarších období evropské taneční historie, kterým je 15. století, doba přelomu středověku a renesance, kdy se začínala rodit naše moderní evropská kultura. V souvislosti se změnou atmosféry doby vzniká i svébytné a specifické "taneční umění", které klade nové a vysoké nároky na své učitele i žáky. Transformuje se z tance lidového: z instinktivní a bezprostřední aktivity přístupné všem se stává nejprve intelektuální záležitostí nové elity - dvorské společnosti, která si jej hbitě a s radostí osvojuje jako jeden z nejbytostnějších projevů kultivovanosti lidské duše. Nejpohotověji reagovala na změnu dobové atmosféry Itálie. Nově nabyté sebevědomí v oblasti humanitních a přírodních věd se projevuje i v oblasti tance. Vznikají první teorie, které se pokoušejí o racionální zachycení tvorby tanečního pohybu a jeho klasifikaci. Tato taneční pojednání pocházejí z rukou italských aristokratů, jejichž ambicí bylo pozvednout taneční teorii na srovnatelnou úroveň s vědou a uměním. Základní taneční principy a pravidla, kterým se budu na následujících stránkách věnovat, se staly elementárními prvky pozdější taneční vědy.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis is focused on courtly dancing in Italy in the early modem period. The work endeavours to survey its role in the fifteenth-century society, where it occured for the first time at the no ble courts. The general layout of the thesis is based on the assumption that dancing was one ofthe essential attributes ofthe nascent courtly society ofthe renaissance. The work consists of two parts: the first part examines the roots that were the foundation ofthe progression ofthe fifteenth-century society towards full-blown renaissance culture. There were two basic kinds of influence: one was the ancient Greek and Roman cultures, where dance was seen as a common part of life. The other was the Bible and its medieval Christian interpretations, which in its extreme aspects considered dancing to be one of the capital sins. Before integrating these antitheses, there was an acute conflict in society, which is clearly demonstrated by the attitude towards dancing in the period in question. The second part of the thesis addresses different roles of dancing in the fifteenth-century society and its ambition as an instrument of official demonstration of political power, noble entertainment and theatrelike spectacle. The reconstruction of life, works and dance theories of the first dancing masters show which functions it...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav etnologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990009686770106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV