Dvorský tanec v italské raně renesanční kultuře
Courtly dance in Italy's early Renaissance period
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13473Identifiers
Study Information System: 49877
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Matějů, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
19. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ve své práci bych se chtěla věnovat jednomu z nejstarších období evropské taneční historie, kterým je 15. století, doba přelomu středověku a renesance, kdy se začínala rodit naše moderní evropská kultura. V souvislosti se změnou atmosféry doby vzniká i svébytné a specifické "taneční umění", které klade nové a vysoké nároky na své učitele i žáky. Transformuje se z tance lidového: z instinktivní a bezprostřední aktivity přístupné všem se stává nejprve intelektuální záležitostí nové elity - dvorské společnosti, která si jej hbitě a s radostí osvojuje jako jeden z nejbytostnějších projevů kultivovanosti lidské duše. Nejpohotověji reagovala na změnu dobové atmosféry Itálie. Nově nabyté sebevědomí v oblasti humanitních a přírodních věd se projevuje i v oblasti tance. Vznikají první teorie, které se pokoušejí o racionální zachycení tvorby tanečního pohybu a jeho klasifikaci. Tato taneční pojednání pocházejí z rukou italských aristokratů, jejichž ambicí bylo pozvednout taneční teorii na srovnatelnou úroveň s vědou a uměním. Základní taneční principy a pravidla, kterým se budu na následujících stránkách věnovat, se staly elementárními prvky pozdější taneční vědy.
The thesis is focused on courtly dancing in Italy in the early modem period. The work endeavours to survey its role in the fifteenth-century society, where it occured for the first time at the no ble courts. The general layout of the thesis is based on the assumption that dancing was one ofthe essential attributes ofthe nascent courtly society ofthe renaissance. The work consists of two parts: the first part examines the roots that were the foundation ofthe progression ofthe fifteenth-century society towards full-blown renaissance culture. There were two basic kinds of influence: one was the ancient Greek and Roman cultures, where dance was seen as a common part of life. The other was the Bible and its medieval Christian interpretations, which in its extreme aspects considered dancing to be one of the capital sins. Before integrating these antitheses, there was an acute conflict in society, which is clearly demonstrated by the attitude towards dancing in the period in question. The second part of the thesis addresses different roles of dancing in the fifteenth-century society and its ambition as an instrument of official demonstration of political power, noble entertainment and theatrelike spectacle. The reconstruction of life, works and dance theories of the first dancing masters show which functions it...