Komunikační chování žáků a učitele na základní škole speciální
Communicative behaviour of pupils and a teacher in a primary special pedagogical school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128108Identifiers
Study Information System: 219367
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Homolková, Kamila
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
23. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komunikace|český jazyk|vzdělávání|základní škola|speciální pedagogikaKeywords (English)
communication|Czech language|education|primary school|special pedagogy(česky) Cílem této diplomové práce je vypozorovat, jak probíhá komunikační chování mezi učitelem a žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením na základní škole speciální. Výzkum je založen především na analýze audio nahrávek verbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků. Analýza je doplněna o jevy z oblasti neverbální složky komunikace pedagogického týmu a žáků, které byly zaznamenávány výzkumnicí. V teoretické části jsou zahrnuty informace o mentálním postižení, jeho etiologii a klasifikaci, dále pak o poruchách autistického spektra, jeho etiologii, klasifikaci a charakteristických problémových oblastech. Největší prostor je věnován narušení v oblasti komunikace u dětí s poruchami autistického spektra. Také popisuji pedagogickou komunikaci na základní škole speciální. Experimentální část obsahuje analýzy komunikačního chování učitelek a žáků s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra, které bylo pozorováno v rámci pěti vyučovacích hodin řečové výchovy. Dále výzkum zahrnuje také analýzu dvou pracovních listů, které byly vypracovány žáky s poruchami autistického spektra a s mentálním postižením.
(in English) The aim of this diploma thesis is focused on observation of communication behaviour between the teacher and pupils with autistic disorder spectrum and mental disability from the special primary school. The research is based on the analysis of audio recordings of verbal communication of pedagogical team and pupils. The nonverbal phenomena of this communication which were recorded by researcher is appended to this analysis. The thoretical part consists the information of mental disability and its etiology and classification as well as the information of autistic disorder spectrum and its etiology, classification and characteristic problematic domains. The most comprehensive part of this thesis deals with disruption of communication between children with autistic disorder spectrum. I also describe the pedagogical communication on the special primary school. The experimental part consists the analysis of communication behaviour of the teachers and pupils with mental disability and autistic disorder spectrum which was observed during five lessons of language education. The research also consists the analysis of two works heets which were worked out by pupils with autistic disorder spectrum and mental disability.