Česká filharmonie jako objekt zájmu totalitní moci: Komparace nacistické a stalinské kulturní politiky
The Czech Philharmonic as an Object of Interest of the Totalitarian Power: The Comparison of Nazi and Stalinist Cultural Policy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127371Identifiers
Study Information System: 224343
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Zelená, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Central European Comparative Studies
Department
Department of German and Austrian Studies
Date of defense
21. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Česká filharmonie jako objekt zájmu totalitní moci: Komparace nacistické a stalinské kulturní politiky se věnuje kulturní politice nacistického a komunistického režimu a jejich vztahu k české hudební scéně. Zkoumá situaci v Protektorátu Čechy a Morava a poválečném komunistickém Československu a porovnává jejich kulturní politiku. Největší prostor je v práci věnován konkrétním dopadům dvojí totalitní kulturní politiky na českou hudební scénu, které jsou ilustrovány na působení České filharmonie. V práci jsou nejprve hledány společné znaky a cíle nacistické a stalinské kulturní politiky a následně je pomocí analýzy činnosti České filharmonie hledána odpověď na výzkumnou otázku, v jakých oblastech své činnosti a do jaké míry mohl orchestr vzdorovat tlaku totalitní moci na své podřízení a využití ve prospěch ideologie.
The Diploma Thesis The Czech Philharmonic as an Object of Interest of the Totalitarian Power: The Comparison of Nazi and Stalinist Cultural Policy deals with the cultural policy of the Nazi and Communist regimes and with their attitudes to the Czech cultural scene. It analyses the situation in the Protectorate of Bohemia and Moravia and in the post-war communist Czechoslovakia and compares their cultural policy. The most part of the Thesis is dedicated to the particular consequences of both totalitarian cultural policies, which are observed through the activity of the Czech Philharmonic. The Thesis looks for the mutual aims of the Nazi and Communist cultural policy and then the analysis of the Czech Philharmonic's activity serves to find an answer to the question to which extent and in what areas of its activity could the orchestra oppose the pressure of the totalitarian regimes to its subordination and misuse for ideological and political intentions.