The Diffusion of the Circular Economy Awareness Across the World
Šíření povědomí o cirkulární ekonomice ve světe
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/127342Identifiers
Study Information System: 215097
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Irah
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Relations
Department
Department of International Relations
Date of defense
22. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Tato diplomová práce si klade za cíl popsat míru šíření povědomí o cirkulární ekonomice (CE) ve světě a odhalit faktory ovlivňující její intenzitu. Míra povědomí je analyzována pro skupinu 122 zemí na základě dat získaných z databáze Factiva pro období 2000-2019. Z teoretického hlediska práci rámují teorie difúze inovací a mezinárodní difúze norem, idejí a politik. Dle výsledků kvantitativní deskripce, kumulativní křivka zemí, které získaly povědomí o cirkulární ekonomice, sledovala v čase tvar písmena "S" tradičně spojovaný s difúzními procesem inovací. Analýza dále identifikovala lídry v povědomí o CE, mezi které se řadily například země jako Čína, Itálie, Japonsko či Španělsko. Během posledních zkoumaných let byly ale také jedny z nejvyšších hodnot naměřeny například pro Rwandu nebo Eswatini. Naopak pro Rusko se míra povědomí ukázala jako vůbec nejnižší ze všech zkoumaných států. Pokud jde o jednotlivé faktory, jejichž efekt byl zjišťován metodou OLS, bylo prokázáno, že povědomí o CE je vyšší v zemích, které jsou více začleněny do sítí mezivládních organizací. Na rozdíl od očekávání však nebyl prokázán systematický vliv ostatních zkoumaných ekonomických, politických či environmentálních faktorů. Tento nesystémový charakter mohl být způsoben novostí tématu a jeho neusazeností v mediálním...
This master's thesis aims to provide an outlook on the diffusion of circular economy (CE) awareness across the world and reveal the factors influencing its intensity. The awareness is assessed for a group of 122 countries by using their media data acquired from the Factiva database for the period 2000 - 2019. From the theoretical point of view, the work is framed by the Diffusion of innovation and Transnational diffusion of norms, ideas and policies' theories. According to the results of descriptive analysis, a cumulative distribution of aware countries has followed the S-shaped curve over time traditionally associated with the diffusion processes. Among the leaders in the CE awareness are China, Italy, Japan, and Spain for example. During the later years, however, one of the highest values were also measured for Rwanda or Eswatini. On the other hand, Russia was identified as the biggest laggard from the group. Regarding the individual factors whose effect was assessed via the OLS method, it is argued that the CE awareness is higher in the countries which are more embedded in the networks of intergovernmental organizations. Contrary to the expectations the systematic influence of the other economic, political or environmental factors was not proved. This idiosyncrasy could be caused by the novelty...