Fan Cost Index v podmínkách Fortuna:Ligy
Fan Cost Index in Fortuna:Liga
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126909Identifiers
Study Information System: 226467
Collections
- Kvalifikační práce [8347]
Author
Advisor
Referee
Šíma, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
poptávka, zákazník, fotbal, užitek, Fortuna:LigaKeywords (English)
demand, customer, football, utility, Fortuna:LigaNázev: Fan Cost Index v podmínkách Fortuna:Ligy Cíle: Hlavním cílem bakalářské práce je vytvoření Fan Cost Indexu, jenž by prezentoval nákupní chování fanoušků z české nejvyšší fotbalové soutěže. Na základě vytvořeného Fan Cost Indexu budou spočítány náklady, které průměrně vynaloží diváci při návštěvě fotbalového utkání. Metody: Fan Cost Index byl vytvořen na základě dat, jež byla sesbírána pomocí elektronického dotazníku. Sestavení Fan Cost Indexu, včetně jeho výpočtů pro jednotlivé fotbalové kluby, probíhalo prostřednictvím statistických funkcí v programu Microsoft Excel. Výsledky: Na základě sesbíraných dat bylo zjištěno, že na utkání Fortuna:Ligy průměrně chodí tříčlenné skupiny fanoušků. Tříčlenná skupina si při návštěvě utkání průměrně zakoupí tyto položky: 2x lístek, 1x permanentka/počet domácích zápasů, 2x klobása, 2x nealkoholický nápoj, 5x alkoholický nápoj a 1x zápasový program. Tyto položky dohromady vytváří Fan Cost Index. Klíčová slova: Poptávka, zákazník, fotbal, užitek, Fortuna:Liga
Title: Fan Cost Index in conditions of Fortuna:Liga. Objectives: The main purpose of this bachelor thesis is to present Fan Cost Index of the Top Czech football league. Fan Cost Index indicates shopping routine of fans and base on that it is capable to calculate average spent of fans for one game. Methods: An electronic questionnaire was used to collect data for Fan Cost Index. Data were analysed by using statistical functions of Microsoft Excel program that included calculations for each individual club. Results: Acquired data showed following results. There are three members in an average group of fans visiting one game. This group buys in average 2x tickets, 1x season-ticket/number of home matches, 2x sausages, 2x soft drinks, 5x alcoholic drinks and 1x match program. These items represent Fan Cost Index of the Top Czech League. Keywords: Demand, customer, football, utility, Fortuna:Liga