Možnosti využití metody alternativní a augmentativní komunikace VOKS u dětí s PAS v rámci rané péče a v období docházky do mateřské a základní školy
Possibilities of using the method of alternative and augmentative communication of PECS in children with ASD in early care ang in the period of attendance to kindergarten and primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125491Identifiers
Study Information System: 225932
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
autismus, poruchy autistického spektra, alternativní a augmentativní komunikace, VOKS, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKeywords (English)
autism, autism spectrum disorder, alternative and augmented communication, Picture Exchange Communication System, pupil with special educational needsPráce se zabývá nastavením funkční komunikace prostřednictvím metody VOKS u osob s poruchou autistického spektra napříč jednotlivými stupni vzdělávání a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. S klíčovými pojmy objasňujícími problematiku autismu, významu komunikace a vzdělávání osob s poruchou autistického spektra seznamuje teoretická část práce, která je rozdělena do několika oblastí. Hlavním zastřešujícím tématem je metoda VOKS, která kompenzuje poruchu v dorozumívání se jedince s poruchou autistického spektra, a to buď přechodně, nebo trvale. Dále na základě rozhovorů s účastníky výchovně vzdělávacího procesu analyzuje práce aplikaci metody a vzájemnou spolupráci jednotlivých vzdělávacích institucí, ale i rodičů. V empirické části jsou rozhovory doplněny případovou studií, která dotváří obraz zkoumaného výzkumného problému. Výstupem práce jsou doporučení komparovaná s výsledky provedeného šetření. Oblast vzdělávání jedinců s poruchou autistického spektra je jedna z nejtěžších speciálně pedagogických disciplín s ohledem na pozornost, individuální přístup, úpravu prostředí a současně i značnou část trpělivosti ze strany pedagogů. Ti hrají klíčovou úlohu při jejich vzdělávání. Efektivita vzdělávacího procesu je především závislá na rozvíjení slabé stránky dítěte, aby nezpomalovala jeho výkon...
The thesis deals with the setting of functional communication using the Picture Exchange Communication System method at people with autism spectrum disorder through individual levels of education and is divided into the theoretical and the practical part. The key terms explaining the problematic of autism, significance of communication and education of people with autism spectrum disorder introduces the theoretical part which is split into a few areas. The main overarching is the Picture Exchange Communications System methods which compensates the disorder in communication of an individual with autism spectrum disorder either temporarily or permanently. Furthermore, based on the interviews with participants in the educational process, the thesis analyzes the application of the method and cooperation of the individual educational institutions but also parents. In the empirical part are the interviews complemented by the case study which completes the whole picture of research problem in question. The output of the thesis are recommendations compared with the results of the conducted research. The area of education of individuals with autism spectrum disorder is one of the most difficult pedagogical disciplines regarding to attention, individual approach, environment modification and at the same time...