Sebepojetí profese učitele.
Self-concept of teacher's profession.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125401Identifiers
Study Information System: 212938
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sebepojetí, učitel, profesní identita, klíčové dovednosti, sebevědomíKeywords (English)
Self-concept, teacher, professional identity, key skills, self-confidenceDiplomová práce pojednává o vybraných otázkách sebepojetí učitelek prvního stupně základní školy. Teoretická část se zabývá především problematikou pojmů týkajících se sebepojetí a jejich objasněním. Empirická část měla za úkol vysledovat důležité momenty, osoby a fáze vedoucí k formování postojů a představ, jaké kantorky o sobě chovají. Během profesního vývoje byla zásadní konstrukce učitelské identity a sebevědomí. Šetření bylo kvalitativně orientované a realizované prostřednictvím analýzy životní historie učitelek. Otevřeným kódováním byla narace respondentek rozdělena do 5 hlavních kategorií. Výzkum životních příběhů vedl k přepokládaným i překvapivým zjištěním a vyplynul z něj návrh doporučení pro pregraduální přípravu pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA Sebepojetí, učitel, profesní identita, klíčové dovednosti, sebevědomí
The diploma thesis deals with selected issues of self-concept of a primary school teacher. The theoretical part deals mainly with the issue of concepts related to self-concept and their clarification. The empirical part had the task of tracing important moments, people and phases leading to the formation of attitudes and ideas of what teachers have about themselves. During professional development, the construction of teachers' identity and self-confidence was crucial. The survey was qualitatively oriented and carried out through the analysis of the life history of teachers. By open coding, the narration of the respondents was divided into 5 main categories. The research of life stories led to expected and surprising findings and resulted in a draft recommendation for undergraduate teachers' training. KEYWORDS Self-concept, teacher, professional identity, key skills, self-confidence