Večerníček jako didaktický nástroj pro výuku žáků s OMJ
Cartoon films as a didactic tool for teaching Czech to pupils with a different mother tongue
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125083Identifiers
Study Information System: 223924
Collections
- Kvalifikační práce [21700]
Author
Advisor
Consultant
Převrátilová, Silvie
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
27. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čeština jako druhý jazyk|Večerníček|video|žáci s OMJKeywords (English)
Czech as second language|cartoons|video|pupils with different mother tongueVečerníčky se jeví jako vhodný didaktický nástroj pro výuku češtiny jako druhého jazyka s potenciálem rozvíjet u žáků vedle jazykové kompetence i znalosti českých reálií a kultury. Tato diplomová práce si klade za cíl na vzorku několika různých epizod mluvených českých Večerníčků tento potenciál zhodnotit a navrhnout možnosti jejich využití ve výuce dětí mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem, jejichž znalost češtiny nepřesahuje úrovně A1/A2. V teoretické části jsou nejprve prezentovány aktuální poznatky týkající se zapojování autentických materiálů do výuky cizích jazyků. S ohledem na cílovou skupinu práce dále podává obecnou charakteristiku jazykových úrovní A1 a A2 a zabývá se kognitivními specifiky dětí mladšího školního věku. V závěru teoretické části vymezuje Večerníček jako svébytný formát krátké televizní pohádky pro děti. V praktické části je podle předem stanovených kritérií vybráno devět tematicky odlišných večerníčkových epizod, které jsou následně přepsány a podrobeny lexikální analýze posuzující jejich vhodnost z hlediska jazykové úrovně. Na základě výsledků je vybráno pět večerníčkových pohádek, které obsahují jednoduché a frekventované lexikum a mají adekvátní tempo, a ty jsou dále zkoumány s ohledem na gramatickou obtížnost i přístup k prezentaci českých reálií a...
This master's thesis deals with cartoon films as a didactic tool for teaching the Czech language as the second language, having an additional potential to develop not only learners' language competences but also their knowledge of the basic facts and culture of the Czech Republic. The aim of this thesis is to evaluate this potential using the sample of various different Czech cartoon films episodes and to suggest the possibilities of their use in teaching to young learners of primary school age with a different mother tongue, especially those with the czech language skills not exceeding levels A1/A2. The theory in the first part presents the update knowledge concerning the implementation of autenthic materials into foreign language learning. It provides the general characteristics of language levels A1 and A2, with regards to the target workgroup, and refers to primary school age cognitive specifics. In the end of this part, the cartoon films are defined as the distinctive format of the short television fairy-tale for children. The central part of this thesis explains the use of the cartoon films in practice. According to the previously determined set of criteria, nine cartoon films episodes of different topics were chosen in order to be rewritten and lexically analysed with respect to their...