Show simple item record

Cartoon films as a didactic tool for teaching Czech to pupils with a different mother tongue
dc.contributor.advisorŠormová, Kateřina
dc.creatorŠtochlová, Tereza
dc.date.accessioned2021-04-09T08:06:52Z
dc.date.available2021-04-09T08:06:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/125083
dc.description.abstractThis master's thesis deals with cartoon films as a didactic tool for teaching the Czech language as the second language, having an additional potential to develop not only learners' language competences but also their knowledge of the basic facts and culture of the Czech Republic. The aim of this thesis is to evaluate this potential using the sample of various different Czech cartoon films episodes and to suggest the possibilities of their use in teaching to young learners of primary school age with a different mother tongue, especially those with the czech language skills not exceeding levels A1/A2. The theory in the first part presents the update knowledge concerning the implementation of autenthic materials into foreign language learning. It provides the general characteristics of language levels A1 and A2, with regards to the target workgroup, and refers to primary school age cognitive specifics. In the end of this part, the cartoon films are defined as the distinctive format of the short television fairy-tale for children. The central part of this thesis explains the use of the cartoon films in practice. According to the previously determined set of criteria, nine cartoon films episodes of different topics were chosen in order to be rewritten and lexically analysed with respect to their...en_US
dc.description.abstractVečerníčky se jeví jako vhodný didaktický nástroj pro výuku češtiny jako druhého jazyka s potenciálem rozvíjet u žáků vedle jazykové kompetence i znalosti českých reálií a kultury. Tato diplomová práce si klade za cíl na vzorku několika různých epizod mluvených českých Večerníčků tento potenciál zhodnotit a navrhnout možnosti jejich využití ve výuce dětí mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem, jejichž znalost češtiny nepřesahuje úrovně A1/A2. V teoretické části jsou nejprve prezentovány aktuální poznatky týkající se zapojování autentických materiálů do výuky cizích jazyků. S ohledem na cílovou skupinu práce dále podává obecnou charakteristiku jazykových úrovní A1 a A2 a zabývá se kognitivními specifiky dětí mladšího školního věku. V závěru teoretické části vymezuje Večerníček jako svébytný formát krátké televizní pohádky pro děti. V praktické části je podle předem stanovených kritérií vybráno devět tematicky odlišných večerníčkových epizod, které jsou následně přepsány a podrobeny lexikální analýze posuzující jejich vhodnost z hlediska jazykové úrovně. Na základě výsledků je vybráno pět večerníčkových pohádek, které obsahují jednoduché a frekventované lexikum a mají adekvátní tempo, a ty jsou dále zkoumány s ohledem na gramatickou obtížnost i přístup k prezentaci českých reálií a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectCzech as second language|cartoons|video|pupils with different mother tongueen_US
dc.subjectčeština jako druhý jazyk|Večerníček|video|žáci s OMJcs_CZ
dc.titleVečerníček jako didaktický nástroj pro výuku žáků s OMJcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-01-27
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId223924
dc.title.translatedCartoon films as a didactic tool for teaching Czech to pupils with a different mother tongueen_US
dc.contributor.refereeBozděchová, Ivana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství češtiny jako cizího jazykacs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Czech as a Foreign Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVečerníčky se jeví jako vhodný didaktický nástroj pro výuku češtiny jako druhého jazyka s potenciálem rozvíjet u žáků vedle jazykové kompetence i znalosti českých reálií a kultury. Tato diplomová práce si klade za cíl na vzorku několika různých epizod mluvených českých Večerníčků tento potenciál zhodnotit a navrhnout možnosti jejich využití ve výuce dětí mladšího školního věku s odlišným mateřským jazykem, jejichž znalost češtiny nepřesahuje úrovně A1/A2. V teoretické části jsou nejprve prezentovány aktuální poznatky týkající se zapojování autentických materiálů do výuky cizích jazyků. S ohledem na cílovou skupinu práce dále podává obecnou charakteristiku jazykových úrovní A1 a A2 a zabývá se kognitivními specifiky dětí mladšího školního věku. V závěru teoretické části vymezuje Večerníček jako svébytný formát krátké televizní pohádky pro děti. V praktické části je podle předem stanovených kritérií vybráno devět tematicky odlišných večerníčkových epizod, které jsou následně přepsány a podrobeny lexikální analýze posuzující jejich vhodnost z hlediska jazykové úrovně. Na základě výsledků je vybráno pět večerníčkových pohádek, které obsahují jednoduché a frekventované lexikum a mají adekvátní tempo, a ty jsou dále zkoumány s ohledem na gramatickou obtížnost i přístup k prezentaci českých reálií a...cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis deals with cartoon films as a didactic tool for teaching the Czech language as the second language, having an additional potential to develop not only learners' language competences but also their knowledge of the basic facts and culture of the Czech Republic. The aim of this thesis is to evaluate this potential using the sample of various different Czech cartoon films episodes and to suggest the possibilities of their use in teaching to young learners of primary school age with a different mother tongue, especially those with the czech language skills not exceeding levels A1/A2. The theory in the first part presents the update knowledge concerning the implementation of autenthic materials into foreign language learning. It provides the general characteristics of language levels A1 and A2, with regards to the target workgroup, and refers to primary school age cognitive specifics. In the end of this part, the cartoon films are defined as the distinctive format of the short television fairy-tale for children. The central part of this thesis explains the use of the cartoon films in practice. According to the previously determined set of criteria, nine cartoon films episodes of different topics were chosen in order to be rewritten and lexically analysed with respect to their...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantPřevrátilová, Silvie
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV