Reklama na alkohol a její adiktologické a právní aspekty: komparace právní úpravy reklamy na alkohol v České republice a dalších státech Evropy
Alcohol advertising and its addictological and legal aspects: comparison of alcohol advertising law in the Czech Republic and other European countries
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124587Identifiers
Study Information System: 208308
Collections
- Kvalifikační práce [4532]
Author
Advisor
Referee
Barták, Miroslav
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
3. 2. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
reklama, média,alkohol,vliv reklamy, regulace reklamyKeywords (English)
advertisement, media, alcohol, influence of advertising,regulation of advertisingVýchodiska: Reklama na alkoholické nápoje je bezpochyby kontroverzní téma v rámci několika odvětví, o to více v dnešní medializované době. Česká republika patří mezi státy s nejvyšší spotřebou alkoholu na světě a není tajemstvím, že se pyšní alkoholickým nápojem jako národním symbolem. Reklamě na alkohol a jejím dopadům na společnost však není věnováno tolik pozornosti a mohou vznikat spekulace, domněnky či se dokonce šířit nepravdivé informace. Právní úpravy reklamy na alkohol se v jednotlivých státech mohou lišit a mohou mít různé dopady nejen na spotřebu alkoholu v daném státě, ale působit tak i jako jeden z důležitých faktorů pro rizikové užívání alkoholu s potenciálním vznikem závislosti. Cíle: Cílem této práce je analyzovat a následně srovnat dle předem zvolených kritérií znění právních předpisů s ohledem na spotřebu alkoholu ve vybraných státech EU, posoudit jejich dostatečnost na základě získaných poznatků vlivu reklamy na spotřebu alkoholu a navrhnout vhodné zlepšení pro ČR. Cílem práce je též ověřit vliv regulací reklamy na alkohol vůči spotřebě alkoholu v populaci. Metody: K dosažení cílů byla provedena rešerše právních norem, výročních zpráv, statistik a studií za pomoci odborných databází a klíčových slov. Ta byla provedena převážně v anglickém jazyce. Pomocí...
Background: Advertising for alcoholic beverages is undoubtedly a controversial topic in several segments, all the more so in today's media age. The Czech Republic is one of the countries with the highest alcohol consumption in the world; it is no secret that it boasts an alcoholic beverage as its national symbol. However, alcohol advertising and its impact on society does not receive as much attention As it should and thus speculations, assumptions or even the spread of false information may arise. Legislation on alcohol advertising may vary from country to country and has different effects not only on alcohol consumption in a given country but it also acts as one of the important factors for risky alcohol use with a potentialaddiction. Aims: This work aims to analyze and then compare, according to pre-selected criteria, the wording of legislation concerning alcohol consumption in selected EU countries, assess their sufficiency based on knowledge about the impact of advertising on alcohol consumption and the focus of the work is also to verify the influence of alcohol advertising regulations on alcohol consumption in the population. Methods: To achieve the objectives, a search of legal norms, annual reports, statistics and studies were performed with the help of professional databases and keywords....