Užití fotografií v marketingových kampaních na sociálních sítích
Using photographs in marketing campaigns on social networks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124415Identifiers
Study Information System: 196306
Collections
- Kvalifikační práce [14132]
Author
Advisor
Referee
Dobřichovský, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
26. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
fotografie, marketingová kampaň, sociální síť, autorské právo, užití fotografieKeywords (English)
photography, marketing campaign, social network, copyright, use of photographyNázev diplomové práce: Užití fotografií v marketingových kampaních na sociálních sítích Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá otázkou ochrany autorských práv k fotografiím, které byly užity v marketingových kampaních v prostředí sociálních sítí. Za účelem řešení této otázky práce pojednává o tom, jak by společnost, která chce užít fotografie v marketingové kampani na sociální síti, měla postupovat, aby nedošlo jak k porušení autorských práv autora dané fotografie, tak i k porušení práv osob zachycených na dané fotografii. Práce vymezuje i problematiku jiných autorských děl, která mohou být rovněž námětem fotografie. Práce dále řeší, za jakých předpokladů lze fotografie v marketingové kampani na platformě sociálních sítí užít. Samotný text diplomové práce je rozdělen do osmi kapitol. V textu je vymezen pojem fotografie jak z historického, tak z právního hlediska a jsou zde popsány jednotlivé aspekty autorského práva, které se týkají fotografie jakožto autorského díla a práv fotografa, který je autorem dané fotografie. Práce vysvětluje okamžik vzniku autorského práva k fotografii a dále definuje práva osobnostní a práva majetková k fotografii. Práce také řeší omezení spojená se zachycením cizí věci či osoby. Dále popisuje problematiku užití fotografie bez souhlasu autora, a především pak užití fotografie...
Title of the Master's Thesis: Using photographs in marketing campaigns on social networks Abstract: This master's thesis focuses on the issue of authorship of the photographs used in marketing campaigns on social networks. For the purpose of dealing with this matter, the thesis defines how the company which is willing to use the photographs in marketing campaigns on social networks, should act so that there wouldn't be any violation of authorship of photographer or any violation of the photographed person's rights. The thesis also specifies the matter of another author's work that could pose as a theme of a photography. The thesis deals with the issue of in which circumstances could the photography be used on social networks. The text of this thesis itself is divided into eight chapters. At first the topic of photography is specified not only from historical side but also from the legal point of view. Moreover, there are individual aspects of authorship related to photography as authorship and photographer's right. Text of this master's thesis defines personal and property rights to photograph. The thesis also deals with restrictions associated with capturing someone or somebody else's belonging in the photo. It also describes the issue of usage of a photography without author's permission and mainly with...