Proces čtení u žáků s dyslexíí na 2. stupni základní školy
Process of reading for pupils with dyslexia at the 2nd level of primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124199Identifiers
Study Information System: 214654
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dyslexie, čtení, učení, specifické poruchy učení, didaktické pomůckyKeywords (English)
dyslexia, reading, learning, specific learning disabilities, teaching aidsProces čtení je náročný kognitivní proces. Pomocí něj dosahujeme různých úrovní čtenářské gramotnosti. Žáci s dyslexií se potýkají nejen s problémy se zvládnutím techniky čtení, ale také s porozuměním textu. Hlavním cílem diplomové práce je posoudit a zjistit, jak probíhá proces učení u žáků s dyslexií na druhém stupni základní školy s ohledem na proces čtení, který je u těchto žáků oslabený. Dílčím cílem diplomové práce je zjistit, které metody využívají učitelé při práci s žáky s dyslexií. Diplomová práce je zpracována jako kvalitativní výzkumné šetření s využitím techniky pozorování vybraného souboru v edukačním procesu (žáci druhého stupně), analýzy žákovské dokumentace a rozhovorů s žáky, jejich rodiči a pedagogy podle předem připraveného scénáře. Diplomová práce se zabývá vlivem používání intervenčních pomůcek na edukační proces žáků s dyslexií na druhém stupni základní školy a vhodností jednotlivých pomůcek při intervenci v konkrétních případech.
The reading process is a demanding cognitive process. With it, we achieve various levels of reading literacy. Pupils with dyslexia face not only problems mastering the reading technique, but also comprehension of the text. The main goal of the diploma thesis is to assess and find out how the learning process of pupils with dyslexia at the second stage of primary school takes place with regard to the reading process, which is weakened in these pupils. The partial goal of the diploma thesis is to find out which methods are used by teachers when working with pupils with dyslexia. The diploma thesis is processed as a qualitative research investigation using the technique of observation of a selected group in the educational process (second grade students), analysis of student documentation and interviews with students, their parents and teachers according to a pre-prepared scenario. The diploma thesis deals with the influence of the use of intervention aids on the educational process of pupils with dyslexia at the second stage of primary school and the suitability of individual aids for intervention in specific cases.