Rozvoj řeči u málo vokálních dětí s PAS, pomocí metod aplikované behaviorální analýzy.
Speech developement in low vocal children with ASD, using methods of applied behavioral analysis
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123443Identifiers
Study Information System: 214518
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šperlová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
PAS|ABA|řeč|mandKeywords (English)
ASD|ABA|speech|mandTato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj vokálních projevů metodami aplikované behaviorální analýzy u dětí s diagnózou PAS. Literárně přehledová část nabízí vhled do problematiky PAS, dále hovoří o aplikované behaviorální analýze, rozvoji řeči v průběhu ontogeneze a soustředí se na popis možností augmentativních metod komunikace spolu s rozvojem řeči. Výzkumný projekt je designu případové studie a zkoumá rozvoj funkčních vokálních reakcí u dítěte s PAS. K tomu byl využit trénink mandů neboli žádostí o položku. Výsledky výzkumné části ukázaly zvětšení repertoáru funkčně využívaných mandů.
This bachelor thesis is focused on improvement of vocal expressions by following the methods of applied behavioral analysis, especially with children diagnosed with ASD. Theoretical part offers insight to ASD problematic, followed by insight to applied behavioral analysis, speech improvement in running ontogeny proces, and is focused on a description of possibilities to use augmentative methods of communication together with speech improvement. Research project is a form of case study and examines the development of vocal reaction of ASD diagnosed children. For this was used mand training (requesting for items). The results of research showed increased repertoire of mands.