Časopis Vlajka: metody, prostředky a cíle
Vlajka the Magazine: its Methods, Means and Aims
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123407Identifikátory
SIS: 220664
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wiendl, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
2. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
časopis|literatura|20. léta 20. století|30. léta 20. století|fašismus|autorské osobnosti|konzervatismus|poezie|próza|modernismusKlíčová slova (anglicky)
magazine|literature|twenties of 20th century|thirties of 20th century|fascism|authors|conservatism|poetry|literary fiction|modernismBakalářská práce na základě pramenů a odborné literatury představuje vztah přispěvatelů časopisu Vlajka k literatuře v letech 1928-1938. Rekonstruuje vlajkařskou reflexi literární, především beletristické produkce v kontextu širšího vnímání umění a obrazy literárních osobností - hl. autorit "minulosti" či "přítomnosti". Autor na základě textových dokladů nastiňuje protiklady konzervativního/moderního umění, otázku angažované literatury či mýtus autora-mučedníka, jak se tyto objevují v náhledech přispěvatelů periodika. Práce také registruje literární polemiky zohledňující román Fortinbras F. Zavřela a Rukopisy královédvorský a zelenohorský. Věnuje též pozornost autorské beletrii uveřejněné ve sledovaném časopise, přičemž její funkci vykládá především jako "stabilizační".
Based on primary sources and specialized literature, the bachelor's thesis presents the magazine Vlajka contributors' relationship to literature during 1928-1938 period. It reconstructs their reflection of literary production, especially poetry and literary fiction, in a broader art perception context - as well as literary authors' (mostly authorities of the "past" or "present") images. Based on textual examples, it describes the opposite of conservative/modern art, the question of engaged literature and the author-martyr myth, as these appear in the views of the contributors. The thesis registers literary polemics regarding Fortinbras by F. Zavřel and Rukopis královédvorský and R. zelenohorský. It also notices the literary fiction and poetry published in the monitored magazine and presents its function mainly as "stabilizing".