Zobrazit minimální záznam

The relation between parents' education and the vote intention of Czech high school students
dc.contributor.advisorLinek, Lukáš
dc.creatorNovotný, Ondřej
dc.date.accessioned2020-11-12T10:53:58Z
dc.date.available2020-11-12T10:53:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/123271
dc.description.abstract(in English): This bachelor's thesis deals with the analysis of the relation between parental education and the intention to vote of Czech secondary school students - whether the relation exists, what affects this relation and how this relation can be explained. The synthesis of the literature shows that the positive effect of parents' education on the intention to vote has already been demonstrated in Czech minors (Kudrnáč, 2018), internationally in minors (Kim and Lim, 2018) and Finnish young adults (Gidengil, Wass & Valaste, 2016). Based on the literature we summarize four possible explanations of the relationship: 1.) more educated parents participate more often in elections themselves and represent a role model for their offspring, which offsprings observe and acquire through social learning, 2.) more educated parents provide their offspring with a politically stimulating home environment, which provides them to political values and stimulates their vote intentions, 3.) more educated parents lead their offspring to their higher education (in the context of secondary school students, this approach can be represented by the type of school) and so the offspring acquire a number of skills and values leading to voter turnout, 4.) education represents socioeconomic status or family standard of...en_US
dc.description.abstract(česky) Tato bakalářská práce se věnuje analýze vztahu mezi vzděláním rodičů a záměrem volit českých středoškoláků. Zda tento vztah existuje, co tento vztah ovlivňuje, a jak lze tento vztah vysvětlit. Syntéza literatury ukazuje, že pozitivní efekt vzdělání rodičů na záměr volit byl prokázán u českých nezletilých (Kudrnáč, 2018), mezinárodně u nezletilých (Kim & Lim, 2018) a u finských mladých dospělých (Gidengil, Wass & Valaste, 2016). Na základě literatury shrnujeme čtyři možná vysvětlení daného vztahu: 1.) vzdělanější rodiče častěji sami volí a představují pro své potomky vzor, jejž potomci pozorují a prostřednictvím sociálního učení si jej osvojují, 2.) vzdělanější rodiče poskytují svým potomkům politicky stimulující prostředí doma, jež je vede k politickým hodnotám, a tak i samotnému záměru volit, 3.) vzdělanější rodiče vedou své potomky k jejich vyššímu vzdělání, například tím, že směřují své potomky na jiné typy škol, a tak si potomci osvojují řadu dovedností a hodnot vedoucích k volební účasti, 4.) vzdělání reprezentuje socioekonomický status či životní úroveň rodiny. Testujeme tento vztah u českých středoškoláků za využití spojeného datového souboru z dotazníkového šetření Jeden svět na školách z let 2012, 2014 a 2017 metodou logistické regresní analýzy. Na jejím základě ukazujeme, že...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectintention to vote|secondary school students|parental educationen_US
dc.subjectzáměr volit|středoškoláci|vzdělání rodičů|postojecs_CZ
dc.titleVztah mezi vzděláním rodičů a záměrem volit u českých středoškolákůcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-02
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId221176
dc.title.translatedThe relation between parents' education and the vote intention of Czech high school studentsen_US
dc.contributor.refereeMazák, Jaromír
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Tato bakalářská práce se věnuje analýze vztahu mezi vzděláním rodičů a záměrem volit českých středoškoláků. Zda tento vztah existuje, co tento vztah ovlivňuje, a jak lze tento vztah vysvětlit. Syntéza literatury ukazuje, že pozitivní efekt vzdělání rodičů na záměr volit byl prokázán u českých nezletilých (Kudrnáč, 2018), mezinárodně u nezletilých (Kim & Lim, 2018) a u finských mladých dospělých (Gidengil, Wass & Valaste, 2016). Na základě literatury shrnujeme čtyři možná vysvětlení daného vztahu: 1.) vzdělanější rodiče častěji sami volí a představují pro své potomky vzor, jejž potomci pozorují a prostřednictvím sociálního učení si jej osvojují, 2.) vzdělanější rodiče poskytují svým potomkům politicky stimulující prostředí doma, jež je vede k politickým hodnotám, a tak i samotnému záměru volit, 3.) vzdělanější rodiče vedou své potomky k jejich vyššímu vzdělání, například tím, že směřují své potomky na jiné typy škol, a tak si potomci osvojují řadu dovedností a hodnot vedoucích k volební účasti, 4.) vzdělání reprezentuje socioekonomický status či životní úroveň rodiny. Testujeme tento vztah u českých středoškoláků za využití spojeného datového souboru z dotazníkového šetření Jeden svět na školách z let 2012, 2014 a 2017 metodou logistické regresní analýzy. Na jejím základě ukazujeme, že...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This bachelor's thesis deals with the analysis of the relation between parental education and the intention to vote of Czech secondary school students - whether the relation exists, what affects this relation and how this relation can be explained. The synthesis of the literature shows that the positive effect of parents' education on the intention to vote has already been demonstrated in Czech minors (Kudrnáč, 2018), internationally in minors (Kim and Lim, 2018) and Finnish young adults (Gidengil, Wass & Valaste, 2016). Based on the literature we summarize four possible explanations of the relationship: 1.) more educated parents participate more often in elections themselves and represent a role model for their offspring, which offsprings observe and acquire through social learning, 2.) more educated parents provide their offspring with a politically stimulating home environment, which provides them to political values and stimulates their vote intentions, 3.) more educated parents lead their offspring to their higher education (in the context of secondary school students, this approach can be represented by the type of school) and so the offspring acquire a number of skills and values leading to voter turnout, 4.) education represents socioeconomic status or family standard of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV