dc.contributor.advisor | Lorenzová, Jitka | |
dc.creator | Jakubec, Bohuslav | |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T11:09:55Z | |
dc.date.available | 2020-11-02T11:09:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/122936 | |
dc.description.abstract | The following thesis "Labelling as a part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school" discusses the labelling process within the pedagogical discourse. The thesis aims to identify discursive practices used by teachers during the labelling process when evaluating their students, as well as to present different kinds of labels and areas that are considered either an asset or are deemed undesirable by teachers. Consequently, the thesis is of a theoretical-empirical nature. The theoretical part focuses on symbolic interactionism, labelling theory, and possible forms of pedagogical discourse. Furthermore, this part covers possible errors in social perception and areas that are most likely to result in a label being assigned to a student. In addition, considerable attention is paid to the typology of teacher personalities, school and class environments, or the impacts of the "hidden" curriculum. The empirical part introduces readers to qualitative research carried out in the form of participant observation at a pedagogical high school. Based on the research analysis the thesis proceeds to describe teachers labelling behaviour and presents a list of possible labels, including their differences. Key words: labelling, social deviation, social perception, education discource, hidden... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce s názvem "Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole" se zabývá procesem nálepkování v pedagogickém diskursu. Cílem práce je identifikovat diskursivní praktiky pedagogů, které využívají v okamžiku nálepkování žáka a stanovení hojně využívaných druhů nálepek a oblastí, jež jsou u žáka ze strany pedagoga oceňovány či naopak diskvalifikovány. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část představí symbolický interakcionismus, teorii labellingu a možné podoby pedagogického diskursu. Dále se zaměří nejen na poukázání možných chyb v sociální percepci, ale také na oblasti, u nichž je větší předpoklad přidělení nálepky. Pozornost je věnovaná také typologii učitelovi osobnosti, školnímu a třídnímu klimatu či působení skrytého kurikula. Empirická část předkládá kvalitativní výzkum uskutečněný formou zúčastněného pozorování na střední pedagogické škole. Na základě analýzy předkládá pedagogovo etiketizační chování a výčet možných nálepek včetně jejich diferenciace. Klíčová slova: nálepkování, sociální deviace, sociální percepce, pedagogický diskurs, skryté kurikulum, klima školy a třídy, symbolický interakcionismus | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | labelling|social deviation|social perception|education discource|hidden curriculum|school and class climate|symbolic interactionism | en_US |
dc.subject | nálepkování|sociální deviace|sociální percepce|pedagogický diskurs|skryté kurikulum|klima školy a třídy|symbolický interakcionismus | cs_CZ |
dc.title | Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-08 | |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 212407 | |
dc.title.translated | Labelling as part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school | en_US |
dc.contributor.referee | Valenta, Josef | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce s názvem "Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole" se zabývá procesem nálepkování v pedagogickém diskursu. Cílem práce je identifikovat diskursivní praktiky pedagogů, které využívají v okamžiku nálepkování žáka a stanovení hojně využívaných druhů nálepek a oblastí, jež jsou u žáka ze strany pedagoga oceňovány či naopak diskvalifikovány. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část představí symbolický interakcionismus, teorii labellingu a možné podoby pedagogického diskursu. Dále se zaměří nejen na poukázání možných chyb v sociální percepci, ale také na oblasti, u nichž je větší předpoklad přidělení nálepky. Pozornost je věnovaná také typologii učitelovi osobnosti, školnímu a třídnímu klimatu či působení skrytého kurikula. Empirická část předkládá kvalitativní výzkum uskutečněný formou zúčastněného pozorování na střední pedagogické škole. Na základě analýzy předkládá pedagogovo etiketizační chování a výčet možných nálepek včetně jejich diferenciace. Klíčová slova: nálepkování, sociální deviace, sociální percepce, pedagogický diskurs, skryté kurikulum, klima školy a třídy, symbolický interakcionismus | cs_CZ |
uk.abstract.en | The following thesis "Labelling as a part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school" discusses the labelling process within the pedagogical discourse. The thesis aims to identify discursive practices used by teachers during the labelling process when evaluating their students, as well as to present different kinds of labels and areas that are considered either an asset or are deemed undesirable by teachers. Consequently, the thesis is of a theoretical-empirical nature. The theoretical part focuses on symbolic interactionism, labelling theory, and possible forms of pedagogical discourse. Furthermore, this part covers possible errors in social perception and areas that are most likely to result in a label being assigned to a student. In addition, considerable attention is paid to the typology of teacher personalities, school and class environments, or the impacts of the "hidden" curriculum. The empirical part introduces readers to qualitative research carried out in the form of participant observation at a pedagogical high school. Based on the research analysis the thesis proceeds to describe teachers labelling behaviour and presents a list of possible labels, including their differences. Key words: labelling, social deviation, social perception, education discource, hidden... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |