Zobrazit minimální záznam

Labelling as part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school
dc.contributor.advisorLorenzová, Jitka
dc.creatorJakubec, Bohuslav
dc.date.accessioned2020-11-02T11:09:55Z
dc.date.available2020-11-02T11:09:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122936
dc.description.abstractThe following thesis "Labelling as a part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school" discusses the labelling process within the pedagogical discourse. The thesis aims to identify discursive practices used by teachers during the labelling process when evaluating their students, as well as to present different kinds of labels and areas that are considered either an asset or are deemed undesirable by teachers. Consequently, the thesis is of a theoretical-empirical nature. The theoretical part focuses on symbolic interactionism, labelling theory, and possible forms of pedagogical discourse. Furthermore, this part covers possible errors in social perception and areas that are most likely to result in a label being assigned to a student. In addition, considerable attention is paid to the typology of teacher personalities, school and class environments, or the impacts of the "hidden" curriculum. The empirical part introduces readers to qualitative research carried out in the form of participant observation at a pedagogical high school. Based on the research analysis the thesis proceeds to describe teachers labelling behaviour and presents a list of possible labels, including their differences. Key words: labelling, social deviation, social perception, education discource, hidden...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce s názvem "Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole" se zabývá procesem nálepkování v pedagogickém diskursu. Cílem práce je identifikovat diskursivní praktiky pedagogů, které využívají v okamžiku nálepkování žáka a stanovení hojně využívaných druhů nálepek a oblastí, jež jsou u žáka ze strany pedagoga oceňovány či naopak diskvalifikovány. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část představí symbolický interakcionismus, teorii labellingu a možné podoby pedagogického diskursu. Dále se zaměří nejen na poukázání možných chyb v sociální percepci, ale také na oblasti, u nichž je větší předpoklad přidělení nálepky. Pozornost je věnovaná také typologii učitelovi osobnosti, školnímu a třídnímu klimatu či působení skrytého kurikula. Empirická část předkládá kvalitativní výzkum uskutečněný formou zúčastněného pozorování na střední pedagogické škole. Na základě analýzy předkládá pedagogovo etiketizační chování a výčet možných nálepek včetně jejich diferenciace. Klíčová slova: nálepkování, sociální deviace, sociální percepce, pedagogický diskurs, skryté kurikulum, klima školy a třídy, symbolický interakcionismuscs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectlabelling|social deviation|social perception|education discource|hidden curriculum|school and class climate|symbolic interactionismen_US
dc.subjectnálepkování|sociální deviace|sociální percepce|pedagogický diskurs|skryté kurikulum|klima školy a třídy|symbolický interakcionismuscs_CZ
dc.titleLabelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-08
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId212407
dc.title.translatedLabelling as part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical schoolen_US
dc.contributor.refereeValenta, Josef
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce s názvem "Labelling jako součást pedagogického diskursu na střední pedagogické škole" se zabývá procesem nálepkování v pedagogickém diskursu. Cílem práce je identifikovat diskursivní praktiky pedagogů, které využívají v okamžiku nálepkování žáka a stanovení hojně využívaných druhů nálepek a oblastí, jež jsou u žáka ze strany pedagoga oceňovány či naopak diskvalifikovány. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část představí symbolický interakcionismus, teorii labellingu a možné podoby pedagogického diskursu. Dále se zaměří nejen na poukázání možných chyb v sociální percepci, ale také na oblasti, u nichž je větší předpoklad přidělení nálepky. Pozornost je věnovaná také typologii učitelovi osobnosti, školnímu a třídnímu klimatu či působení skrytého kurikula. Empirická část předkládá kvalitativní výzkum uskutečněný formou zúčastněného pozorování na střední pedagogické škole. Na základě analýzy předkládá pedagogovo etiketizační chování a výčet možných nálepek včetně jejich diferenciace. Klíčová slova: nálepkování, sociální deviace, sociální percepce, pedagogický diskurs, skryté kurikulum, klima školy a třídy, symbolický interakcionismuscs_CZ
uk.abstract.enThe following thesis "Labelling as a part of a pedagogical discourse at a secondary pedagogical school" discusses the labelling process within the pedagogical discourse. The thesis aims to identify discursive practices used by teachers during the labelling process when evaluating their students, as well as to present different kinds of labels and areas that are considered either an asset or are deemed undesirable by teachers. Consequently, the thesis is of a theoretical-empirical nature. The theoretical part focuses on symbolic interactionism, labelling theory, and possible forms of pedagogical discourse. Furthermore, this part covers possible errors in social perception and areas that are most likely to result in a label being assigned to a student. In addition, considerable attention is paid to the typology of teacher personalities, school and class environments, or the impacts of the "hidden" curriculum. The empirical part introduces readers to qualitative research carried out in the form of participant observation at a pedagogical high school. Based on the research analysis the thesis proceeds to describe teachers labelling behaviour and presents a list of possible labels, including their differences. Key words: labelling, social deviation, social perception, education discource, hidden...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV