Phonetic aspects of fluency in read and spontaneous speech
Fonetické aspekty plynulosti ve čtené a spontánní řeči
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122768Identifiers
Study Information System: 212541
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Luef, Eva Maria
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
3. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
angličtina|plynulost|souvislá řeč|vázání|prozodické frazování|mluvní tempo|české mluvčíKeywords (English)
English|fluency|connected speech|linking|prosodic phrasing|speech rate|Czech speakersHlavním cílem této bakalářské prácebylo porovnat vázání a některé prozodické parametry vnahrávkách studentů anglistiky-amerikanistiky. Zkoumali jsme řeč českých mluvčích angličtiny -na úrovni B2 -se sílným přízvukem,za účelem zjištění, zda absolvování kurzu fonetiky a fonologie angličtiny mělo vliv na zlepšení těchtoaspektů v plynulosti řeči. Analyzovali jsme dva soubory nahrávek 8 mluvčích, první souborbyl nahrán,když účastníky byli vprvním ročníku studia, a druhý o několik let později. Zpracovávali jsme nahrávky Pražského Fonetického a LINDSEI korpusu, ve kterých jsme spočítali korelaci mezi vázanýmia glotalizovanýmislovy, analyzovali jsme strukturování prozodických frází, změřili jsme jejich temporální charakteristiky,jako třeba délkuprozodických frází čimluvní tempo. Bylo zjištěno, že použití vázání se výrazně zlepšilo a začalopřevládatnad glotalizací. Žádné dynamické změný vtemporálních charakteristikách prozodického frazovánínebyly nalezeny. Výsledky tohoto výzkumu ukazují, že cvičení výslovnosti vázání vede kdlouhodobému zlepšení návyků. Nicméněse, vrámci tohotovýzkumu,nedá použit stejné tvrzení ohledně prozodického frázování. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of this BA thesis was to compare linking and prosodic phrasing parameters in the recordings of students of English and American studies. We examined the speech of B2 Czech speakersof Englishwithstrongly accentedpronunciation to see whether thecompletion of English Phoneticsand Phonology course hadan impact on students' performance of these aspects of fluency. We analyzed two sets of recordings by 8 speakers, one was recorded when participants were in their first year of studies, another a couple of years later. We analyzedrecordings from Prague Phonetic and LINDSEI corpora, where we counted the numberof linked vsglottalized words, analyzed the structuring of prosodic phrases, and measured their temporal characteristics such as the length of prosodic phrases and speech rate. The use of linking was found to be significantly higherand prevailing over glottalizationin later recordings. Participants were successful in structuring logic prosodic phrases in both sets of recordings.No dynamicchangesin temporal characteristics of prosodic phrasing were observed.These results show thattraining thepronunciation of linking leads to a long-term improvement of skills. However, the same cannot be stated about the prosodic phrasingperformancewithin the framework of this study. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)