Phonetic aspects of fluency in read and spontaneous speech
Fonetické aspekty plynulosti ve čtené a spontánní řeči
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122768Identifikátory
SIS: 212541
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Luef, Eva Maria
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
3. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
angličtina|plynulost|souvislá řeč|vázání|prozodické frazování|mluvní tempo|české mluvčíKlíčová slova (anglicky)
English|fluency|connected speech|linking|prosodic phrasing|speech rate|Czech speakersHlavním cílem této bakalářské prácebylo porovnat vázání a některé prozodické parametry vnahrávkách studentů anglistiky-amerikanistiky. Zkoumali jsme řeč českých mluvčích angličtiny -na úrovni B2 -se sílným přízvukem,za účelem zjištění, zda absolvování kurzu fonetiky a fonologie angličtiny mělo vliv na zlepšení těchtoaspektů v plynulosti řeči. Analyzovali jsme dva soubory nahrávek 8 mluvčích, první souborbyl nahrán,když účastníky byli vprvním ročníku studia, a druhý o několik let později. Zpracovávali jsme nahrávky Pražského Fonetického a LINDSEI korpusu, ve kterých jsme spočítali korelaci mezi vázanýmia glotalizovanýmislovy, analyzovali jsme strukturování prozodických frází, změřili jsme jejich temporální charakteristiky,jako třeba délkuprozodických frází čimluvní tempo. Bylo zjištěno, že použití vázání se výrazně zlepšilo a začalopřevládatnad glotalizací. Žádné dynamické změný vtemporálních charakteristikách prozodického frazovánínebyly nalezeny. Výsledky tohoto výzkumu ukazují, že cvičení výslovnosti vázání vede kdlouhodobému zlepšení návyků. Nicméněse, vrámci tohotovýzkumu,nedá použit stejné tvrzení ohledně prozodického frázování. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of this BA thesis was to compare linking and prosodic phrasing parameters in the recordings of students of English and American studies. We examined the speech of B2 Czech speakersof Englishwithstrongly accentedpronunciation to see whether thecompletion of English Phoneticsand Phonology course hadan impact on students' performance of these aspects of fluency. We analyzed two sets of recordings by 8 speakers, one was recorded when participants were in their first year of studies, another a couple of years later. We analyzedrecordings from Prague Phonetic and LINDSEI corpora, where we counted the numberof linked vsglottalized words, analyzed the structuring of prosodic phrases, and measured their temporal characteristics such as the length of prosodic phrases and speech rate. The use of linking was found to be significantly higherand prevailing over glottalizationin later recordings. Participants were successful in structuring logic prosodic phrases in both sets of recordings.No dynamicchangesin temporal characteristics of prosodic phrasing were observed.These results show thattraining thepronunciation of linking leads to a long-term improvement of skills. However, the same cannot be stated about the prosodic phrasingperformancewithin the framework of this study. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
