Vnímání fotografií v médiích
Visual perception of media photography
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122756Identifikátory
SIS: 202937
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
porozumění scéně|gist|salience|zapamatovatelnost|mediální fotografieKlíčová slova (anglicky)
scene understanding|gist|saliency|memorability|media photographyBakalářská práce má za cíl popsat způsob vnímání fotografií v médiích. Za tímto účelem se nejprve věnuje obecným aspektům vnímání fotografií, konkrétně porozumění scéně, salienci a zapamatovatelnosti fotografie. Následně se zabývá mediální fotografií se zaměřením na reportážní fotografii a její technické aspekty a také sémantickou saliencí fotografií v rámci emočního účinku a s ním související etikou. Navrhovaný výzkum má za cíl doplnit oblast poznání o sémantické salienci fotografií, a to empirickým prozkoumáním emočního účinku fotografií na jejich zapamatovatelnost, včetně sledování, zda existuje rozdíl v zapamatovatelnosti fotografií podle toho, zda zobrazují děti nebo dospělé a také podle toho, zda se na snímcích vyskytují skupiny nebo jednotlivci. Klíčová slova porozumění scéně, gist, salience, zapamatovatelnost, mediální fotografie
The aim of the bachelor thesis is to describe the way people perceive media photography. Therefore I first focus on general aspects of photography perception, namely scene recognition, saliency and memorability. Then I focus on media photography, namely on reportage photography, its technical aspects, semantic saliency in the terms of emotional effect and ethics related to it. The aim of the suggested study is to contribute to the knowledge about semantic saliency of photography by empirically researching the emotional effect of photography on its memorability, including observing whether there is an difference in memorability depending on depiction of children or adults and also on depiction of individuals or groups of people. Keywords scene understanding, gist, saliency, memorability, media photography
