Vnímání fotografií v médiích
Visual perception of media photography
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122756Identifiers
Study Information System: 202937
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Novák, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
porozumění scéně|gist|salience|zapamatovatelnost|mediální fotografieKeywords (English)
scene understanding|gist|saliency|memorability|media photographyBakalářská práce má za cíl popsat způsob vnímání fotografií v médiích. Za tímto účelem se nejprve věnuje obecným aspektům vnímání fotografií, konkrétně porozumění scéně, salienci a zapamatovatelnosti fotografie. Následně se zabývá mediální fotografií se zaměřením na reportážní fotografii a její technické aspekty a také sémantickou saliencí fotografií v rámci emočního účinku a s ním související etikou. Navrhovaný výzkum má za cíl doplnit oblast poznání o sémantické salienci fotografií, a to empirickým prozkoumáním emočního účinku fotografií na jejich zapamatovatelnost, včetně sledování, zda existuje rozdíl v zapamatovatelnosti fotografií podle toho, zda zobrazují děti nebo dospělé a také podle toho, zda se na snímcích vyskytují skupiny nebo jednotlivci. Klíčová slova porozumění scéně, gist, salience, zapamatovatelnost, mediální fotografie
The aim of the bachelor thesis is to describe the way people perceive media photography. Therefore I first focus on general aspects of photography perception, namely scene recognition, saliency and memorability. Then I focus on media photography, namely on reportage photography, its technical aspects, semantic saliency in the terms of emotional effect and ethics related to it. The aim of the suggested study is to contribute to the knowledge about semantic saliency of photography by empirically researching the emotional effect of photography on its memorability, including observing whether there is an difference in memorability depending on depiction of children or adults and also on depiction of individuals or groups of people. Keywords scene understanding, gist, saliency, memorability, media photography