Ověření rytmických schopností u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání tělesná výchova a sport
Verification of rhythmic abilities of university students in the field of education and physical education and sport
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121950Identifiers
Study Information System: 185928
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Pelclová, Jana
Kyselovičová, Oľga
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
-
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
rytmus, hudebně-pohybová výchova, rytmické cítění, faktorová analýza, teorie odpovědi na položkuKeywords (English)
rhythm, music-movement education, sense of rhythm, factor analysis, item response theoryPráce se zabývá vytvořením testové baterie pro posouzení rytmického cítění u vysokoškolských studentů v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport. Takové testy totiž hudebně-sportovní praxe postrádá a doposud je nucena využívat pouze testy koncipované pro hudební oblast. Nové testy svou strukturou odpovídají charakteristice rytmického cítění z pohledu hudební psychologie. Testy jsou rozděleny do tří oddílů, kterými jsou Percepční dovednosti a činnosti (položky 1 až 18), Reprodukční dovednosti a činnosti (položky 19 až 27) a Produkční dovednosti a činnosti (položka 28). Pro statistické zpracování byla použita klasická teorie testu (faktorová analýza) i teorie odpovědi na položku (dvou-parametrický model). Součástí metod byl i výpočet reliability a validity testu. Očekávané zamítnutí navržené hypotézy se potvrdilo jak u klasické teorie testu, tak u teorie odpovědi na položku. Výjimkou byl model 4, jehož fit indexy (zejména TLI = 0,537) však ukazovaly spíše nedostatek důkazů na zamítnutí hypotézy než na perfektní shodu modelu s daty. Cílem bylo sestavit a otestovat modely, jejichž shoda s daty bude nejlepší. Nejpříznivější shoda byla u modelů č. 1 a 5. Model 1 [CFI = 0.927, TLI=0.916, SRMR = 0.09, RMSEA (5 %) = 0.03, RMSEA (95 %) = 0.059], jehož struktura odpovídala navržené testové baterii,...
The thesis is focused on creating a test battery for the sense of rhythm assessment for university students in the field of Physical Education and sport. Music-sports practice lacks such tests and so far it is forced to use only tests designed for the music field. The structure of the new tests corresponds to the characteristics of the sense of rhythm from the point of view of music psychology. The tests are divided into three sections, which are Perceptual Skills and Activities (items 1 to 18), Reproductive Skills and Activities (items 19 to 27) and Production Skills and Activities (item 28). The Classical test theory (factor analysis) and Item response theory (two-parametric model) were used for the statistical processing of results. The methods also included the calculation of the reliability and validity of the test. The expected refusal of the proposed hypothesis was confirmed in both the classical test theory and item response theory. The exception was model 4, whose fit indexes, especially TLI = 0.537, showed a lack of evidence for the refusal of the hypothesis rather than for a perfect fit of the model with the data. The aim of the research was to compile and test models whose conformity with the data would be the best. The most favorable conformity was for model No. 1 and No. 5. Model 1...