Od auto-selekce k selekci: České učňovské školství v zajetí trhu práce
From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121716Identifikátory
SIS: 211391
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tuček, Milan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
22. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Vzdělání, nerovnost, latentní funkce, reprodukce, selekce, trh práce a jeho potřeby, nezaměstnanostKlíčová slova (anglicky)
Education, Inequality, Latent functions, Reproduction, Selection, Market needs, UnemployementDiplomová práce "Od auto-selekce k selekci systémové - české učňovské školství v zajetí trhu práce" reaguje na aktuální snahy o odklon části žáků od maturitního studia v důsledku unifikace přijímacích a závěrečných zkoušek a zpřísňování podmínek přijetí, a to v systému, pro který je typická vysoká souvislost mezi sociálním původem a dosaženým vzděláním, jež má navíc tendenci posilovat. Práce si klade za cíl prostřednictvím sekundární analýzy dat identifikovat a popsat hlavní selektivní mechanismy a institucionální bariéry českého vzdělávacího systému, v jejichž důsledku jsou žáci systematicky alokováni na střední odborná učiliště a následně do konkrétních pozic na trhu práce, které jsou spojovány s ekonomickou i sociální nestabilitou. Jako hlavní mechanismy práce identifikuje distribuci vzdělávacích příležitostí skrze diferenciaci vzdělávacích drah doprovázenou nízkým věkem selekce žáků, s tím související důraz na osobní odpovědnost při výběru vzdělávací dráhy, která je díky podmíněnosti sociálním původem vysoce determinovaná, a koncepci přijímacích a závěrečných zkoušek jako tzv. high- stakes standardizované testování, které pro žáky ze znevýhodněných prostředí představuje nepřekročitelnou mentální i faktickou bariéru. Předpoklad vzdělanostní společnosti a koncepce rovného přístupu ke vzdělání,...
The diploma thesis "From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market" responds to current efforts to divert some students from graduation due to the unification of entrance and final examinations and stricter admission conditions, in a system that is characterized by a high relationship between social background and education, which also tends to strengthen. The thesis aims to identify and describe the main selective mechanisms and institutional barriers of the Czech education system through secondary data analysis, as a result of which students are systematically allocated to secondary vocational schools and subsequently to specific positions in the labour market, which are associated with economic and social instability. The main mechanisms identified by this paper are the distribution of educational opportunities through the differentiation of educational paths accompanied by young age selection of pupils, the associated emphasis on personal responsibility in choosing an educational path, which is highly determined due to conditionality by social origin, and the concept of entrance and final exams as high-stakes of standardized testing, which represents an insurmountable mental and factual barrier for pupils from disadvantaged backgrounds. The...