dc.contributor.advisor | Šanderová, Jadwiga | |
dc.creator | Kotrbová, Monika | |
dc.date.accessioned | 2020-10-13T10:21:03Z | |
dc.date.available | 2020-10-13T10:21:03Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/121716 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce "Od auto-selekce k selekci systémové - české učňovské školství v zajetí trhu práce" reaguje na aktuální snahy o odklon části žáků od maturitního studia v důsledku unifikace přijímacích a závěrečných zkoušek a zpřísňování podmínek přijetí, a to v systému, pro který je typická vysoká souvislost mezi sociálním původem a dosaženým vzděláním, jež má navíc tendenci posilovat. Práce si klade za cíl prostřednictvím sekundární analýzy dat identifikovat a popsat hlavní selektivní mechanismy a institucionální bariéry českého vzdělávacího systému, v jejichž důsledku jsou žáci systematicky alokováni na střední odborná učiliště a následně do konkrétních pozic na trhu práce, které jsou spojovány s ekonomickou i sociální nestabilitou. Jako hlavní mechanismy práce identifikuje distribuci vzdělávacích příležitostí skrze diferenciaci vzdělávacích drah doprovázenou nízkým věkem selekce žáků, s tím související důraz na osobní odpovědnost při výběru vzdělávací dráhy, která je díky podmíněnosti sociálním původem vysoce determinovaná, a koncepci přijímacích a závěrečných zkoušek jako tzv. high- stakes standardizované testování, které pro žáky ze znevýhodněných prostředí představuje nepřekročitelnou mentální i faktickou bariéru. Předpoklad vzdělanostní společnosti a koncepce rovného přístupu ke vzdělání,... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The diploma thesis "From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market" responds to current efforts to divert some students from graduation due to the unification of entrance and final examinations and stricter admission conditions, in a system that is characterized by a high relationship between social background and education, which also tends to strengthen. The thesis aims to identify and describe the main selective mechanisms and institutional barriers of the Czech education system through secondary data analysis, as a result of which students are systematically allocated to secondary vocational schools and subsequently to specific positions in the labour market, which are associated with economic and social instability. The main mechanisms identified by this paper are the distribution of educational opportunities through the differentiation of educational paths accompanied by young age selection of pupils, the associated emphasis on personal responsibility in choosing an educational path, which is highly determined due to conditionality by social origin, and the concept of entrance and final exams as high-stakes of standardized testing, which represents an insurmountable mental and factual barrier for pupils from disadvantaged backgrounds. The... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Vzdělání | cs_CZ |
dc.subject | nerovnost | cs_CZ |
dc.subject | latentní funkce | cs_CZ |
dc.subject | reprodukce | cs_CZ |
dc.subject | selekce | cs_CZ |
dc.subject | trh práce a jeho potřeby | cs_CZ |
dc.subject | nezaměstnanost | cs_CZ |
dc.subject | Education | en_US |
dc.subject | Inequality | en_US |
dc.subject | Latent functions | en_US |
dc.subject | Reproduction | en_US |
dc.subject | Selection | en_US |
dc.subject | Market needs | en_US |
dc.subject | Unemployement | en_US |
dc.title | Od auto-selekce k selekci: České učňovské školství v zajetí trhu práce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-22 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 211391 | |
dc.title.translated | From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market | en_US |
dc.contributor.referee | Tuček, Milan | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce "Od auto-selekce k selekci systémové - české učňovské školství v zajetí trhu práce" reaguje na aktuální snahy o odklon části žáků od maturitního studia v důsledku unifikace přijímacích a závěrečných zkoušek a zpřísňování podmínek přijetí, a to v systému, pro který je typická vysoká souvislost mezi sociálním původem a dosaženým vzděláním, jež má navíc tendenci posilovat. Práce si klade za cíl prostřednictvím sekundární analýzy dat identifikovat a popsat hlavní selektivní mechanismy a institucionální bariéry českého vzdělávacího systému, v jejichž důsledku jsou žáci systematicky alokováni na střední odborná učiliště a následně do konkrétních pozic na trhu práce, které jsou spojovány s ekonomickou i sociální nestabilitou. Jako hlavní mechanismy práce identifikuje distribuci vzdělávacích příležitostí skrze diferenciaci vzdělávacích drah doprovázenou nízkým věkem selekce žáků, s tím související důraz na osobní odpovědnost při výběru vzdělávací dráhy, která je díky podmíněnosti sociálním původem vysoce determinovaná, a koncepci přijímacích a závěrečných zkoušek jako tzv. high- stakes standardizované testování, které pro žáky ze znevýhodněných prostředí představuje nepřekročitelnou mentální i faktickou bariéru. Předpoklad vzdělanostní společnosti a koncepce rovného přístupu ke vzdělání,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis "From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market" responds to current efforts to divert some students from graduation due to the unification of entrance and final examinations and stricter admission conditions, in a system that is characterized by a high relationship between social background and education, which also tends to strengthen. The thesis aims to identify and describe the main selective mechanisms and institutional barriers of the Czech education system through secondary data analysis, as a result of which students are systematically allocated to secondary vocational schools and subsequently to specific positions in the labour market, which are associated with economic and social instability. The main mechanisms identified by this paper are the distribution of educational opportunities through the differentiation of educational paths accompanied by young age selection of pupils, the associated emphasis on personal responsibility in choosing an educational path, which is highly determined due to conditionality by social origin, and the concept of entrance and final exams as high-stakes of standardized testing, which represents an insurmountable mental and factual barrier for pupils from disadvantaged backgrounds. The... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | C | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |