Show simple item record

From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market
dc.contributor.advisorŠanderová, Jadwiga
dc.creatorKotrbová, Monika
dc.date.accessioned2020-10-13T10:21:03Z
dc.date.available2020-10-13T10:21:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121716
dc.description.abstractDiplomová práce "Od auto-selekce k selekci systémové - české učňovské školství v zajetí trhu práce" reaguje na aktuální snahy o odklon části žáků od maturitního studia v důsledku unifikace přijímacích a závěrečných zkoušek a zpřísňování podmínek přijetí, a to v systému, pro který je typická vysoká souvislost mezi sociálním původem a dosaženým vzděláním, jež má navíc tendenci posilovat. Práce si klade za cíl prostřednictvím sekundární analýzy dat identifikovat a popsat hlavní selektivní mechanismy a institucionální bariéry českého vzdělávacího systému, v jejichž důsledku jsou žáci systematicky alokováni na střední odborná učiliště a následně do konkrétních pozic na trhu práce, které jsou spojovány s ekonomickou i sociální nestabilitou. Jako hlavní mechanismy práce identifikuje distribuci vzdělávacích příležitostí skrze diferenciaci vzdělávacích drah doprovázenou nízkým věkem selekce žáků, s tím související důraz na osobní odpovědnost při výběru vzdělávací dráhy, která je díky podmíněnosti sociálním původem vysoce determinovaná, a koncepci přijímacích a závěrečných zkoušek jako tzv. high- stakes standardizované testování, které pro žáky ze znevýhodněných prostředí představuje nepřekročitelnou mentální i faktickou bariéru. Předpoklad vzdělanostní společnosti a koncepce rovného přístupu ke vzdělání,...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis "From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market" responds to current efforts to divert some students from graduation due to the unification of entrance and final examinations and stricter admission conditions, in a system that is characterized by a high relationship between social background and education, which also tends to strengthen. The thesis aims to identify and describe the main selective mechanisms and institutional barriers of the Czech education system through secondary data analysis, as a result of which students are systematically allocated to secondary vocational schools and subsequently to specific positions in the labour market, which are associated with economic and social instability. The main mechanisms identified by this paper are the distribution of educational opportunities through the differentiation of educational paths accompanied by young age selection of pupils, the associated emphasis on personal responsibility in choosing an educational path, which is highly determined due to conditionality by social origin, and the concept of entrance and final exams as high-stakes of standardized testing, which represents an insurmountable mental and factual barrier for pupils from disadvantaged backgrounds. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectVzdělánícs_CZ
dc.subjectnerovnostcs_CZ
dc.subjectlatentní funkcecs_CZ
dc.subjectreprodukcecs_CZ
dc.subjectselekcecs_CZ
dc.subjecttrh práce a jeho potřebycs_CZ
dc.subjectnezaměstnanostcs_CZ
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectInequalityen_US
dc.subjectLatent functionsen_US
dc.subjectReproductionen_US
dc.subjectSelectionen_US
dc.subjectMarket needsen_US
dc.subjectUnemployementen_US
dc.titleOd auto-selekce k selekci: České učňovské školství v zajetí trhu prácecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-22
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId211391
dc.title.translatedFrom Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Marketen_US
dc.contributor.refereeTuček, Milan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce "Od auto-selekce k selekci systémové - české učňovské školství v zajetí trhu práce" reaguje na aktuální snahy o odklon části žáků od maturitního studia v důsledku unifikace přijímacích a závěrečných zkoušek a zpřísňování podmínek přijetí, a to v systému, pro který je typická vysoká souvislost mezi sociálním původem a dosaženým vzděláním, jež má navíc tendenci posilovat. Práce si klade za cíl prostřednictvím sekundární analýzy dat identifikovat a popsat hlavní selektivní mechanismy a institucionální bariéry českého vzdělávacího systému, v jejichž důsledku jsou žáci systematicky alokováni na střední odborná učiliště a následně do konkrétních pozic na trhu práce, které jsou spojovány s ekonomickou i sociální nestabilitou. Jako hlavní mechanismy práce identifikuje distribuci vzdělávacích příležitostí skrze diferenciaci vzdělávacích drah doprovázenou nízkým věkem selekce žáků, s tím související důraz na osobní odpovědnost při výběru vzdělávací dráhy, která je díky podmíněnosti sociálním původem vysoce determinovaná, a koncepci přijímacích a závěrečných zkoušek jako tzv. high- stakes standardizované testování, které pro žáky ze znevýhodněných prostředí představuje nepřekročitelnou mentální i faktickou bariéru. Předpoklad vzdělanostní společnosti a koncepce rovného přístupu ke vzdělání,...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis "From Self-Selection to System Selection: Czech Vocational Education in Captivity of the Labor Market" responds to current efforts to divert some students from graduation due to the unification of entrance and final examinations and stricter admission conditions, in a system that is characterized by a high relationship between social background and education, which also tends to strengthen. The thesis aims to identify and describe the main selective mechanisms and institutional barriers of the Czech education system through secondary data analysis, as a result of which students are systematically allocated to secondary vocational schools and subsequently to specific positions in the labour market, which are associated with economic and social instability. The main mechanisms identified by this paper are the distribution of educational opportunities through the differentiation of educational paths accompanied by young age selection of pupils, the associated emphasis on personal responsibility in choosing an educational path, which is highly determined due to conditionality by social origin, and the concept of entrance and final exams as high-stakes of standardized testing, which represents an insurmountable mental and factual barrier for pupils from disadvantaged backgrounds. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeC
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV