Forman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative
Formanův Amadeus a role hudby ve filmové naraci
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121289Identifiers
Study Information System: 216002
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Přádná, Stanislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
4. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Amadeus|Wolfgang Amadeus Mozart|Antonio Salieri|Miloš Forman|Peter Shaffer Neville Marriner|skladatelský film|Claudia Gorbman|Guido Heldt|vážná hudba|klasicistní hudba|filmová hudba|soundtrack|sound studies|opera|biografický film o skladateli|vážná hudba ve filmu|diegetická hudba|nediegetická hudba|filmový narativ|vypravěč|narativní role hudbyKeywords (English)
Amadeus|Wolfgang Amadeus Mozart|Antonio Salieri|Miloš Forman|Peter Shaffer|Neville Marriner|composer film|Claudia Gorbman|Guido Heldt|classical music|film music|film score|soundtrack|sound studies|opera|composer biopic|classical music in film|diegetic|non-diegetic|film narrative|narrator|narrative role of musicForman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative Vedoucí diplomové práce (supervisor): Zpracoval (author): Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. Tomáš Bazika studijní obor (program): Praha, July 2020 Obecná teorie a dějiny umění a kultury Abstrakt Tématem této diplomové práce je studium metod využití hudby Wolfganga Amadea Mozarta ve filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Ve své práci se zaměřuji na využití původních klasicistních skladeb k vytvoření nového, převážně fiktivního narativu o životě a hudbě Mozarta. Argumentuji, že místo použití Mozartových skladeb jako filmové hudby, tvůrci Amadea pojímají jednotlivé scény i celkovou strukturu filmu primárně s ohledem na expresivní vlastnosti a biografické souvislosti hudby. Zapojuji se do dialogu s relevantním dosavadním bádáním, pomocí něhož sestavuji teoretický rámec pro systematickou interpretaci významotvorných rolí hudby v Amadeovi. Vycházím z konceptu diegetické, nediegetické a metadiegetické kategorie zvuku ve filmu Claudie Gorbmanové a aplikuji její taxonomii při analýze Amadea, abych ukázal, jak nejen výběr a umístění hudby, ale především její situování ve vztahu k diegezi určuje její dopad na narativ. Navrhuji, že tvůrci Amadea zpracováním Mozartovy hudby převrací tradiční hierarchii podrobení se hudebního doprovodu ve prospěch vizuální a verbální...
Forman's Amadeus and the Role of Music in Film Narrative Vedoucí diplomové práce (supervisor): Zpracoval (author): Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. Tomáš Bazika studijní obor (program): Praha, July 2020 Obecná teorie a dějiny umění a kultury Abstract The subject of this thesis is a study of the ways of using the music of Wolfgang Amadeus Mozart in Miloš Forman's motion picture Amadeus. In my thesis, I focus on how Amadeus employs pre-existing classical compositions to create a new, largely fictional narrative based on the life and music of Mozart. I argue that instead of applying pre-existing pieces as film music, Amadeus conceives individual scenes as well as its overall filmic structure to accommodate the music's expressive qualities and biographical associations. I engage in a conversation with relevant existing scholarship to establish a theoretical framework for a systematic interpretation of the meaning-making roles of music in Amadeus. Drawing on Claudia Gorbman's concept of diegetic, non-diegetic and metadiegetic sound categories, I apply her taxonomy to Amadeus in order to show how not only the selection and placement of music but also its relation to the diegesis determine its impact on the narrative. I propose that in its treatment of Mozart's music, Amadeus reverses the traditional hierarchy of the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě Pražském
Defence status: DEFENDEDMichl, Jakub (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 13. 9. 2018Disertační práce Jakub Michl: Hudební kultura v konventu alžbětinek na Novém Městě pražském Abstrakt Alžbětinky byly řádem, jehož prioritou byla péče o nemocné. Hudba proto nikdy nebyla prioritou řádových aktivit, jako ... -
Studio jako nástroj (malého) skladatele: vliv využití softwaru pro kompozici elektroakustické hudby ve výuce dětí na jejich následnou percepci hudebních děl
Defence status: DEFENDEDMartínková, Aneta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2023)Date of defense: 23. 1. 2023Diplomová práce se zabývá paradigmatickou změnou v oblasti hudebních schopností a hudebního poslechu, kterou do hudebního světa vnáší rozvoj technologií. Předkládá souhrn kanonické teorie, která nabízí pohled na hudebnost ... -
Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka
Defence status: DEFENDEDKinzl, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2023)Date of defense: 4. 9. 2023Terrence Malick's filmography has already been discussed many times in film studies literature. Most often, it is interpreted through philosophical, psychological or religious concepts that emerge directly from the themes ...