Občanské právo v digitální realitě
Civil law in digital reality
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121274Identifiers
Study Information System: 221757
Collections
- Kvalifikační práce [13302]
Author
Advisor
Referee
Elischer, David
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Civil Law
Date of defense
16. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
virtuální realita, rozšířená realita, právo, technologieKeywords (English)
virtual reality, augmented reality, law, technologyObčanské právo v digitální realitě Abstrakt Tato práce se zaobírá problematikou některých vybraných institutů občanského práva, jako je právní jednání, vlastnictví či pojem věci, v kontextu technologií tzv. rozšířené a virtuální reality, tedy souhrnně tzv. digitální reality. Práce analyzuje v jednotlivé instituty a hodnotí a předpovídá jejich možnou aplikaci pro technologie rozšířené a virtuální reality. Zkoumá, jak tyto dva světy, tedy svět právní a svět digitální, mezi sebou interagují, jak se mohou navzájem ovlivňovat a konečně, zda jsou mezi sebou tyto světy kompatibilní. V sedmi kapitolách druhé části této práce autor rozebírá vybrané instituty občanského a autorského práva. Konkrétně ty instituty, které jsou zajímavé právě v kontextu těchto technologií, nikoli nových technologií obecně. První kapitola je věnována právnímu jednání v kontextu virtuálních světů. V následujících třech kapitolách autor rozebírá věci a věcná práva v kontextu virtuálního vlastnictví a alternativě v podobě vlastnictví duševního. Pozornost je zde věnována určení, co jsou vlastně virtuální předměty: jak je vidí právo a jaká ochrana se na ně vztahuje či nevztahuje. V páté kapitole se autor věnuje problematice tzv. virtuálních avatarů a možné aplikaci osobnostních práv na ně. V kapitole šesté se autor vrací k vlastnickým právům....
Civil law in digital reality Abstract This thesis deals with the issue of some selected institutes of civil law, such as legal proceedings, ownership or the concept of things, in the context of the technologies of the so-called augmented and virtual reality, ie collectively the so-called digital reality. The thesis analyzes in individual institutes and evaluates and predicts their possible application for augmented and virtual reality technologies. It examines how these two worlds, the legal world and the digital world, interact with each other, how they can interact with each other, and finally whether these worlds are compatible with each other. In the seven chapters of the second part of this thesis, the author analyzes selected institutes of civil and copyright law. Specifically, those institutes that are interesting in the context of these technologies, not all new technologies in general. The first chapter is devoted to legal acts in the context of virtual worlds. In the following three chapters, the author discusses things and rights in rem in the context of virtual ownership and an alternative in the form of intellectual property. Attention is paid here to determining what virtual objects are legally: how the law sees them and what protection applies or does not apply to them. In the fifth chapter,...