Zobrazit minimální záznam

Cenová elasticita poptávky po alkoholu: Meta-analýza
dc.contributor.advisorHavránek, Tomáš
dc.creatorBoško, Anita
dc.date.accessioned2020-10-06T09:53:04Z
dc.date.available2020-10-06T09:53:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/121065
dc.description.abstractHlavním cílem této metaanalýzy je odhadnutí cenové elasticity alkoholu a identifikace atributů, které vysvětlují heterogenitu dat po korekci publikační selektivity. Tato studie potvrzuje a upravuje výskyt publikační selektivity použitím testu trychtýřové asymetrie a naznačuje, že se elasticita ceny u vína a lihovin snížila. Toto zjištění se shoduje s měnícími se zvyklostmi v oblasti konzumace, kdy se víno a lihoviny stávají atraktivnějšími nápoji než pivo. Publikační selektivita je také nejsilnější za předpokladu nelinearity, což bylo potvrzeno aplikací "stem-based" metody. Bayesovské průměrování modelů bylo využito pro objasnění nestability modelu, na tomto základě odvozujeme, že množství dat, jejich frekvence a odhady specifikované funkcí bezpodmínečné poptávky, nejvíce přispívají k heterogenitě dat. Těžcí pijáci nejsou příliš reaktivní na změnu ceny, a tak vykazují naprosto nepružnou poptávku po alkoholu. Důležitý je také stupeň rozvoje ve zkoumané zemi, protože země s nízkými a středními příjmy mohou ovlivňovat odhadovanou elasticitu ceny alkoholi.cs_CZ
dc.description.abstractThe main objective to this meta-analysis is to estimate the price elasticity of alcohol demand after correcting for publication bias and to identify the attributes that explain the data heterogeneity. By employing a funnel asymmetry test, this study confirms and corrects for the presence of the publication bias and suggests that price elasticites for wine and spirits have decreased. This finding is in line to the changing drinking patterns, where wine and spirits become more attractive beverages then beer. A stronger publication bias has been confirmed also under the assumption of nonlinearity, which is derived by applying the "stem-based" method. To account for model uncertainty we use Bayesian model averaging and derive that the length of the data, highly frequency data and estimates under the specification for unconditional demand function, contribute the most to the data heterogeneity. Heavy drinkers are not responsive to the price changes, exhibiting a totally inelastic alcohol demand. Country development is important and low and medium income countries may affect the estimated alcohol price elasticities.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titlePrice Elasticity of Alcohol Demand: A Meta-Analysisen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-15
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId118746
dc.title.translatedCenová elasticita poptávky po alkoholu: Meta-analýzacs_CZ
dc.contributor.refereeJanda, Karel
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHlavním cílem této metaanalýzy je odhadnutí cenové elasticity alkoholu a identifikace atributů, které vysvětlují heterogenitu dat po korekci publikační selektivity. Tato studie potvrzuje a upravuje výskyt publikační selektivity použitím testu trychtýřové asymetrie a naznačuje, že se elasticita ceny u vína a lihovin snížila. Toto zjištění se shoduje s měnícími se zvyklostmi v oblasti konzumace, kdy se víno a lihoviny stávají atraktivnějšími nápoji než pivo. Publikační selektivita je také nejsilnější za předpokladu nelinearity, což bylo potvrzeno aplikací "stem-based" metody. Bayesovské průměrování modelů bylo využito pro objasnění nestability modelu, na tomto základě odvozujeme, že množství dat, jejich frekvence a odhady specifikované funkcí bezpodmínečné poptávky, nejvíce přispívají k heterogenitě dat. Těžcí pijáci nejsou příliš reaktivní na změnu ceny, a tak vykazují naprosto nepružnou poptávku po alkoholu. Důležitý je také stupeň rozvoje ve zkoumané zemi, protože země s nízkými a středními příjmy mohou ovlivňovat odhadovanou elasticitu ceny alkoholi.cs_CZ
uk.abstract.enThe main objective to this meta-analysis is to estimate the price elasticity of alcohol demand after correcting for publication bias and to identify the attributes that explain the data heterogeneity. By employing a funnel asymmetry test, this study confirms and corrects for the presence of the publication bias and suggests that price elasticites for wine and spirits have decreased. This finding is in line to the changing drinking patterns, where wine and spirits become more attractive beverages then beer. A stronger publication bias has been confirmed also under the assumption of nonlinearity, which is derived by applying the "stem-based" method. To account for model uncertainty we use Bayesian model averaging and derive that the length of the data, highly frequency data and estimates under the specification for unconditional demand function, contribute the most to the data heterogeneity. Heavy drinkers are not responsive to the price changes, exhibiting a totally inelastic alcohol demand. Country development is important and low and medium income countries may affect the estimated alcohol price elasticities.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV