Česká a francouzská koncepce školní plavecké výuky
Czech and French concept of swimming lessons in school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120502Identifiers
Study Information System: 193442
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Zenáhlík, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Česká republika, Francie, školní vzdělávání, plavecká výukaKeywords (English)
Czech Republic, France, school education, swimming lessonsNázev: Česká a francouzská koncepce školní plavecké výuky. Cíl: Cílem diplomové práce je zprostředkovat základní informace o koncepci a řízení plavecké výuky na základních, středních a vysokých školách a v plaveckých oddílech ve Francii. Současně prostřednictvím dostupných zdrojů nastínit fungování výuky plavání v České republice a provést komparaci obou těchto systémů. Metody: Ke zpracování shromážděných informací byla použita metoda analýzy a syntézy. Získané informace o české a francouzské koncepci školní plavecké výuky byly následně porovnány. Výsledky: Na základě komparace koncepcí obou zemí jsme zjistili, že se uvedené systémy významně liší. Přestože je zaštituje stejný orgán, ve Francii má Ministerstvo školství a mládeže mnohem větší kompetence a výsledkem je velmi dobře organizovaná koncepce plavecké výuky. Při srovnání s Českou republikou se pak jeví, že žádná instituce řídící funkci náležitě nevykonává a v organizaci plavecké výuky v rámci povinné školní docházky jsou shledány podstatné nedostatky. Klíčová slova: Česká republika, Francie, školní vzdělávání, plavecká výuka
Title: Czech and French concept of swimming lessons in school. Objectives: The objective of the study is to provide basic information about the concepts and management of swimming training at elementary schools, middle schools, high schools, universities and clubs in France. At the same time, use available resources to outline the functioning of swimming lessons in the Czech Republic and compare both of these systems. Methods: The method of analysis and synthesis was used to process the collected information. The obtained information about the Czech and French concept of swimming lessons in schools and clubs was subsequently compared. Results: Based on a comparison of the concepts of both countries, we found that these systems differ significantly. Although under the auspices of the same body, in France the Ministry of Education has much greater competence and the result is a very well-organized concept of swimming instruction. In comparison with the Czech Republic, it then appears that no institution managing the function is properly performed and significant shortcomings are found in the organization of swimming lessons within compulsory school attendance. Keywords: Czech Republic, France, school education, swimming lessons