Postoje žáků ZŠ ve Slaném k tělesné výchově
Pupils' Attitudes to Physical Education at a Primary School in Slaný
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120285Identifiers
Study Information System: 214678
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Referee
Vorálek, Rostislav
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Sports Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 8. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Postoje, tělesná výchova, děti, sport, ČRKeywords (English)
Attitudes,Physical education, children,sport, Czech RepublicNázev: Postoje žáků ZŠ ve Slaném k tělesné výchově Cíle: Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit, jak žáci vybrané základní školy vnímají tělesnou výchovu a identifikovat faktory, které jejich postoje ovlivňují. Metody: Studie byla provedena na zvolené základní škole ve Slaném. Zúčastnilo se jí 99 žáků 6. až 9. třídy, tedy ve věku 11-16 let. V práci je použita metoda elektronického dotazování, které bylo aplikováno na žáky ZŠ prostřednictvím internetových stránek katedry druhého stupně. Žákům byl touto formou distribuován dotazník o 23 otázkách, který byl před zveřejněním konzultován s vedoucím práce a ověřen pilotáží. Ke zhotovení teoretické části byla nastudována odborná literatura a internetové zdroje týkající se dané problematiky. Výsledky: Z výsledků dotazování vyplývá, že většina žáků má k tělesné výchově kladný postoj, převážně z důvodu, že jim tělocvik přináší zábavu a úlevu od běžného sezení v lavicích v ostatních předmětech. Část žáků však tělesnou výchovu vnímá negativně, neboť ne všichni jsou stejně pohybově nadaní a ti, kteří v některých sportech nevynikají prožívají jisté obtíže. Záporně je žáky vnímán především fakt, že jsou za své výkony v hodinách hodnoceni známkami, což by mohlo být právě pro skupinu méně pohybově talentovaných dětí demotivující. Klíčová slova: postoje,...
Title: Pupils' Attitudes to Physical Education at a Primary School in Slaný Objectives: The primary aim of this study is to find out how pupils of the chosen primary school in Slaný perceive PE and to determine factors, which influence their attitudes. Methods: The study took place at a chosen primary school in the city of Slaný and 99 pupils from 6th to 9th grade took part in it. The children were asked to complete an electronic questionnaire consisting of 23 questions, which was loaded to the website of the lower secondary school department. Before publishing, the questionnaire was consulted with the head of this bachelor thesis and verified by a few other people. For the theoretical part, some secondary data from professional articles, literature and websites were collected and analysed. Results: According to the results, most children have a positive attitude to PE. It brings them joy and relief from sitting at a desk as in the other subjects. There are also pupils, who have negative feelings about PE. Not all the students have the same skills and aptitudes in sports and those who are not as good at some activities have certain struggles during the classes. Their motivation is affected mainly by the fact that they are evaluated for their performance and can get a poor grade. Keywords:...