Sebevzdělávání jako specifická profesní činnost pedagoga prvního stupně
Self-education as a specific professional activity of a primary school teacher
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120235Identifikátory
SIS: 221107
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kompetence učitele, sebevzdělávání, sebereflexe, rozvoj, učitelKlíčová slova (anglicky)
teacher competence, self-education, self-reflection, development, teacherDiplomová práce je zaměřena na problematiku sebevzdělávání jako součást profesní činnosti učitele prvního stupně. Stručná charakteristika bude věnována definici učitele dle školského zákona a kompetencím pedagogického pracovníka. Následující kapitoly se zabývají sebevzděláváním, sebehodnocením a sebepoznáváním, klíčovými vlastnostmi, které jsou potřebné při poznání sebe sama. Cílem práce je ukázat důležitou úlohu nepřetržitého, neustálého, sebevzdělávání jako nedílné součásti kompetencí učitele uplatňované při každodenní pedagogické činnosti. Převažující část práce je věnována praktické části realizované smíšeným výzkumem. Po provedeném dotazníkovém šetření zaměřeném na zjištění názorů na oblast sebevzdělávání učitelů na prvním stupni pražské základní školy následuje analýza těchto dotazníků. Z celkového počtu 13 dotazovaných byl vybrán vzorek třech učitelů, se kterými byla formou hloubkových rozhovorů zjišťována jejich motivace, formy a metody, které při sebevzdělávání využívají, časová náročnost sebevzdělávání, případně překážky bránící jim v sebevzdělávání. Dále pak jsou analýzou porovnány postoje a názory na sebevzdělávání těchto učitelů. Z výzkumu vyplývá, že nejčastější motivací učitelů k sebevzdělávání je rozvoj sebe sama, snaha na sobě pracovat, zdokonalit své pedagogické schopnosti....
The focus of the thesis is self-education as a part of the professional activity of a primary school teacher. A brief definition of a teacher according to the Education Act and the competencies of a pedagogical staff. The following chapters concern on self- education, self-esteem and self-knowledge, which are the key qualities that are needed in self-knowledge process. The aim of the paper is to demonstrate the important role of continuous self-education as an integral part of the teacher's competencies applied in everyday pedagogical activities. The predominant part of the paper is devoted to the practical part carried out by mixed research, followed by the questionnaire survey aimed at finding out opinions on the area of teacher self-education at the Prague primary school, an analysis of these questionnaires follows. The sample of three teachers was chosen out of the total number of 13 respondents, with whom their motivations, forms, methods, time-consuming self-education, or obstacles preventing, them from self- education were ascertained in the form of in-depth interviews. Furthermore, the analysis compares the attitudes and opinions on the self-education of these teachers. The research shows that the most common motivation of teachers for self-education is the development of themselves, the...