Nutriční gramotnost adolescentů
The nutrical literacy of adolescents
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120129Identifiers
Study Information System: 218421
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Krmíčková, Jitka
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Nutritional Therapy
Department
3rd Medical Department - Clinical Department of Endocrinology and Metabolism
Date of defense
24. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
adolescence, body image, výživa, gramotnost, médiaKeywords (English)
adolescents, body image, nutritions, education, mediaDospívání je etapou života, se kterou souvisí mnoho změn, jež jsou nedílnou součástí v profilování osobnosti. Připustíme-li, že dospívající jedinec řeší problematiku stravování, může být položena otázka: "Jakým způsobem získává, zpracovává a vyhodnocuje informace a zda je schopen aplikovat poznatky do svého stravovacího režimu". Tato práce si klade za cíle zjistit míru vlivu médií na jedince, zjistit míru znalostí adolescentů v oblasti zdravého životního stylu, zjistit četnost využívání získaných informací v přímé praxi. Zaměřuje se na skupinu středoškolských studentů, ve věkovém rozmezí 15-20 let s rozdělením dle charakteru vzdělání, a to mezi gymnázia a školy s uměleckým zaměřením. Dotazníkovou formou jsou ve výzkumné části v rámci mediálního prostředí a vlastního rozhodování studentů zjišťovány informace týkající se základů nutriční gramotnosti, schopnosti orientace v prostředí mnoha rozdílných výživových směrů. Závěrečná část pak posuzuje získané informace a porovnává jednotlivé preference ve vybraných rovinách, a to jak z celkového počtu adolescentů, tak i mezi zvolenými školami vzájemně. Šetřením bylo prokázáno, že lepší výsledky byly zjištěny u znalostí adolescentů a vlivu médií, než u četnosti využívání vlastních vědomostí v praxi. Toto nabízí další možnosti rozšíření této práce. Klíčová...
Adolescence is a stage of life that is associated with many changes that are an integral part of personality profiling. Admittedly, adolescents address the issue of eating, the question may be asked: "how does it acquire, process and evaluate information and whether it is able to apply knowledge to its diet". This work aims to determine the degree of influence of media on individuals, to determine the level of knowledge of adolescents in the field of healthy lifestyles, to find out the frequency of using the information obtained in direct practice. It focuses on a group of high school students aged 15-20 with a breakdown according to the nature of their education, including between grammar schools and art schools. The questionnaire form in the research part of the media environment and students' own decision-making information on the basics of nutritional literacy, ability to orientate in the environment of many different nutritional trends. The final part then assesses the acquired information and compares the individual preferences in selected levels, both from the total number of adolescents and between selected schools. The survey showed that better results were found in adolescents' knowledge and media influence than in the use of their knowledge in practice. This offers further...