Nekalá soutěž a nekalé obchodní praktiky v online prostředí sociálních sítí
Unfair competition and unfair business practices in online environment of social networks
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119636Identifiers
Study Information System: 206592
Collections
- Kvalifikační práce [14135]
Author
Advisor
Referee
Tomášek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
11. 5. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nekalá soutěž, nekalé obchodní praktiky, sociální sítě, skrytá reklama, influencer marketingKeywords (English)
unfair competition, unfair commercial practices, social networks, surreptitious advertising, influencer marketingNekalá soutěž a nekalé obchodní praktiky v online prostředí sociálních sítí Abstrakt (ČJ) Cílem této práce je prozkoumat platnou právní úpravu týkající se fenoménu skryté reklamy na sociálních sítích v příspěvcích influencerů, a to pohledem práva České republiky proti nekalé soutěži a nekalým obchodním praktikám. Autor si rovněž klade za cíl popsat náležitosti řádného označování reklamy v těchto příspěvcích. Úvodní část této práce pojednává o obecné právní úpravě nekalé soutěže a nekalých obchodních praktik (i s ohledem na vliv evropského práva) a o právní regulaci sociálních sítí. Rozebrána je generální klauzule nekalé soutěže, pojmenované (zvláštní) a nepojmenované (soudcovské) skutkové podstaty nekalé soutěže a prostředky ochrany proti nekalé soutěži. Nekalé obchodní praktiky jsou charakterizovány pojednáním o generální klauzuli, malých generálních klauzulích a tzv. černé listině nekalých obchodních praktik. Sociální sítě jsou pak nejprve popsány jako služby informační společnosti či audiovizuální mediální služby, a následně jsou vybrané tři sociální sítě - Facebook, Instagram a YouTube - obecně představeny a je vymezen právní vztah mezi jednotlivými sítěmi a jejich uživateli. Následující část této práce je pak zaměřena na detailní rozbor skryté reklamy na sociálních sítích jako nekalého jednání. Autor...
Unfair Competition and Unfair Commercial Practices in the Online Environment of Social Networks Abstract (ENG) The aim of this master's thesis is to analyse applicable law relating to the phenomenon of surreptitious advertising occurring in the posts published by influencers on social networks, examined in the scope of Czech law against unfair competition and unfair commercial practices. The author also aims to describe the particulars of the proper indication of advertising nature of such posts. The introductory part of this thesis covers general legal provisions on unfair competition and unfair commercial practices (with regard to the European law influence) and legal regulation of social networks. Analysed in detail are the general clause of unfair competition, denominate (special) and innominate (judicial) merits of the cases of unfair competition and the means of protections against unfair competition. Unfair commercial practices are characterised by examination of the general clause, small general clauses and the blacklist of unfair commercial practices. Social networks are introduced generally as information society services and audiovisual media services, and then afterwards three selected social networks - Facebook, Instagram and YouTube - are broadly characterised; the relationship between the...