Využití příběhů s výchovným obsahem v mateřské škole
Utilization of Stories with Educational Content in Kindergarten
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119362Identifikátory
SIS: 212251
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
15. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
příběhy s výchovným obsahem, etiketa, práce s knihou v mateřské škole, metody RWCTKlíčová slova (anglicky)
narrative stories, etiquette, working with book in gindergarten, RWCT methodsDiplomová práce sleduje možnosti práce s výchovnými problémy prostřednictvím knihy v mateřské škole. Teoretická část práce shrnuje poznatky o socializaci dítěte, sociálním vývoji dítěte předškolního věku, o morálním vývoji, o společenských pravidlech a společenské výchově dětí v mateřské škole. Dále shrnuje poznatky o dětské literatuře, především o žánrech, které dítěti předkládají pravidla a normy chování. Dále shrnuje poznatky o vhodných metodách, jimiž lze pracovat s výchovnými příběhy. Jedná se o metody RWCT, čtenářské strategie, metody citové výchovy a metody dramatické výchovy. Praktická část práce byla založena na smíšeném výzkumu. Cílem kvantitativní části bylo zjistit od pedagogů nejčastěji se vyskytující výchovné problémy u dětí v mateřských školách, jakými metodami lze pracovat s dětskou literaturou při zprostředkování těchto problémů dětem a konkrétní osvědčené tituly dětské literatury. Cílem kvalitativní části práce bylo vytvořit možnost práce s výchovnými problémy na základě práce s knihou prostřednictvím metodického materiálu pro děti ve věku od 5 do 6-7 let. Lekce byly navrženy na základě metod RWCT, čtenářských strategií, citové a dramatické výchovy. Byly ověřeny v praxi, tři pedagogové je vyzkoušeli s dětmi v mateřské škole a reflektovali je. Výzkum měl velký přínos především...
The thesis tracks the possibilities of working with education problems through using a book in kindergarten. The theoretical part sums up knowledge about the socialization of a child, social development of a preschool age child, about moral development, about social rules and social education of children in kindergartens. Further, it sums up knowledge about children's literature, especially about genres which present rules and norms of behavior. Furthermore, it sums up knowledge about suitable methods which can be used to work with educational stories. These are RWCT methods, reading strategies, methods of emotional education and methods of dramatic education. The practical part of the thesis is based on the mixed research. The objective of the quantitative part was to find out from teachers the most common education problems at children in kindergartens, using which methods can be worked with children's literature in mediation of these problems to children and specific proven titles of the children's literature. The objective of qualitative part of the thesis was to create a possibility to work with education problems on the basis of work with a book using methodical material aimed at children from 5 to 6-7 years. Classes were designed on the basis of RWCT methods, reading strategies, emotional...