Téma mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu v literatuře pro děti
The Topic of Interhuman Relationships through Children's Heroes in Children's Literature
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119360Identifikátory
SIS: 215524
Kolekce
- Kvalifikační práce [18093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
15. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literatura pro děti předškolního věku, mezilidské vztahy, dětský hrdina v literatuře pro děti předškolního věku, čtenářství, klíčové kompetence, knihyKlíčová slova (anglicky)
literature for children of pre-school age, interpersonal relationships, child hero in literature for pre-school age children, key competencies, booksTato diplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu mezilidských vztahů dětem předškolního věku. Cílem bylo: a) představit knihy pro děti předškolního věku s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu; b) zjistit, zda a jakým způsobem pedagogové mateřských škol pracují s tímto tématem v mateřské škole, a kde se inspirují při výběru kvalitní dětské literatury; c) navrhnout, realizovat a reflektovat činnosti s vybranými knihami s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu, které rozvíjí klíčové kompetence dětí předškolního věku ve vztahu ke čtenářství. Praktická část byla postavena na sběru dat formou online dotazníku pro učitele s cílem zjistit, zda jsou v praxi využívána témata mezilidských vztahů pro práci s knihou v mateřské škole a kde hledají pedagogové inspiraci pro vyhledávání takové literatury pro děti předškolního věku. Druhá část obsahuje návrh, realizaci činností s vybranými knihami s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu, které rozvíjí klíčové kompetence dětí dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu ke čtenářství a jejich reflexi od pěti oslovených pedagogů a dětí. Závěr práce je věnován vyhodnocení činností, jejichž prostřednictvím došlo k rozvoji stanovených klíčových...
The subject of this thesis is introduction of interpersonal relationships theme to pre-school age children. The aims of this work are: a) To introduce books with interpersonal relationships themes intended for pre-school age children. b) To ascertain if and in what way is this theme used in pre-school setting and where the pre-school educators take inspiration from when choosing quality literature for children. c) To propose, realise and reflect on activities (connected to chosen books with interpersonal relationships themes introduced through a child hero) which develop the key competencies of pre-school children related to reading. The practical part was built on data collection through online questionnaire for teachers; the aim was to ascertain whether interpersonal relationships topics are used in practice when working with books in pre-school setting and where the educators find inspiration when searching for this type of literature intended for pre-school children. The second part contains suggestions and realization of activities connected to chosen books with the interpersonal relationships theme introduced through a child hero, which develop the key competencies of pre-school children related to reading according to Curriculum Framework for Pre-School Education and the reflection on these...