Téma mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu v literatuře pro děti
The Topic of Interhuman Relationships through Children's Heroes in Children's Literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/119360Identifiers
Study Information System: 215524
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Havlová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
literatura pro děti předškolního věku, mezilidské vztahy, dětský hrdina v literatuře pro děti předškolního věku, čtenářství, klíčové kompetence, knihyKeywords (English)
literature for children of pre-school age, interpersonal relationships, child hero in literature for pre-school age children, key competencies, booksTato diplomová práce se zabývá zprostředkováním tématu mezilidských vztahů dětem předškolního věku. Cílem bylo: a) představit knihy pro děti předškolního věku s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu; b) zjistit, zda a jakým způsobem pedagogové mateřských škol pracují s tímto tématem v mateřské škole, a kde se inspirují při výběru kvalitní dětské literatury; c) navrhnout, realizovat a reflektovat činnosti s vybranými knihami s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu, které rozvíjí klíčové kompetence dětí předškolního věku ve vztahu ke čtenářství. Praktická část byla postavena na sběru dat formou online dotazníku pro učitele s cílem zjistit, zda jsou v praxi využívána témata mezilidských vztahů pro práci s knihou v mateřské škole a kde hledají pedagogové inspiraci pro vyhledávání takové literatury pro děti předškolního věku. Druhá část obsahuje návrh, realizaci činností s vybranými knihami s tématem mezilidských vztahů zprostředkovaných skrze dětského hrdinu, které rozvíjí klíčové kompetence dětí dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání ve vztahu ke čtenářství a jejich reflexi od pěti oslovených pedagogů a dětí. Závěr práce je věnován vyhodnocení činností, jejichž prostřednictvím došlo k rozvoji stanovených klíčových...
The subject of this thesis is introduction of interpersonal relationships theme to pre-school age children. The aims of this work are: a) To introduce books with interpersonal relationships themes intended for pre-school age children. b) To ascertain if and in what way is this theme used in pre-school setting and where the pre-school educators take inspiration from when choosing quality literature for children. c) To propose, realise and reflect on activities (connected to chosen books with interpersonal relationships themes introduced through a child hero) which develop the key competencies of pre-school children related to reading. The practical part was built on data collection through online questionnaire for teachers; the aim was to ascertain whether interpersonal relationships topics are used in practice when working with books in pre-school setting and where the educators find inspiration when searching for this type of literature intended for pre-school children. The second part contains suggestions and realization of activities connected to chosen books with the interpersonal relationships theme introduced through a child hero, which develop the key competencies of pre-school children related to reading according to Curriculum Framework for Pre-School Education and the reflection on these...