Fenomén podcastingu a jeho využití pro marketingovou komunikace v České republice
The Phenomenon of Podcasting and its use in marketing communication in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118724Identifiers
Study Information System: 215462
Collections
- Kvalifikační práce [16828]
Author
Advisor
Referee
Ježková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
25. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
podcast, podcasting, monetizace, marketingová komunikace, reklamaKeywords (English)
podcast, podcasting, monetization, marketing communication, advertisingTato bakalářská práce se zabývá využíváním českých podcastů pro marketingovou komunikaci. Nejprve obecně představuje fenomén podcastingu a jeho vývoj ve světě i v České republice. Pozornost je věnována také charakteristickým rysům tohoto média, které přináší určité výhody i nevýhody například pro zařazování komerční komunikace. Právě zařazování komerčních sdělení je věnována hlavní pozornost v další části práce o možnostech monetizace podcastů. Předmětem výzkumné části je množství a forma, v jakých tvůrci českých podcastů zařazují do svých podcastů komerční spolupráce nebo propagaci vlastních produktů. Pozornost je však pro širší kontext věnovaná i dalším způsobům monetizace využívaných českými tvůrci podcastů. K výzkumu bylo využito metody obsahové analýzy vybraných podcastů.
This bachelor thesis focuses on the use of Czech podcasts for marketing communication. Firstly, it introduces the phenomenon of podcasting and its evolution both in the world and in the Czech Republic. It also describes different characteristics of podcasting that can mean certain benefits or disadvantages for instance when incorporating commercial communication. Incorporating commercial communication is also the main focus of the following part of the thesis where podcast monetization is discussed. The main topic of the research is the amount of commercial partnerships or the podcaster's own product promotions in Czech podcasts, as well as the way they are carried out. For further context, the thesis also presents other ways of monetization used by Czech podcasters. The research was conducted with the use of content analysis of selected podcasts.