Povinné předškolní vzdělávání v České republice - úspěch či selhání?
Compulsory preschool education in the Czech Republic - success or failure?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118470Identifiers
Study Information System: 202725
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Dobiášová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
23. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce Povinné předškolní vzdělávání v České republice - úspěch či selhání? se zabývá předškolním vzděláváním a nerovnostmi ve vzdělávání v ČR, zejména mezi dětmi před nástupem do prvních tříd základních škol. Cílem práce je popsat změnu, která nastala se zavedením povinné předškolní docházky v České republice. Dále je pak cílem zjistit, zda byla novela zákona č. 178/2016 Sb. zaváděna v souladu s cíli, které si jeho političtí tvůrci kladli a určit, zda byl program politiky úspěšný či došlo k jeho selhání. K tomu ke v práci využita McConnellova typologii politického úspěchu. V následující části jsou na základně rozhovorů s aktéry vzdělávací politiky ve vybrané obci popsány různé postoje k problematice implementace dotčené novely. Analýza odhaluje problematické oblasti a přínosy povinného předškolního vzdělávání v ČR. Posouzením pěti kritérií McConnellovy typologie je identifikován sporný úspěch politického programu - Conflicted Program Succeess. Práce odhaluje, z jakých důvodů nebyl program politiky při jeho zavádění zcela úspěšný, aby bylo možné identifikovat oblasti možné budoucí změny. Následně nabízí varianty, jakým směrem, by se mohlo ubírat předškolní vzdělávání v České republice v následujících letech. Návrhy by mohly vést ke zmírnění nerovností mezi dětmi před nástupem do prvních...
The diploma thesis "Compulsory Pre-school Education in the Czech Republic - Success or Failure?" deals with the pre-school education and educational inequality in the Czech Republic, mainly among children before entering first classes. The aim of the thesis is to describe the change that occurred with the implementation of compulsory pre-school attendance in the Czech Republic. Furthermore the aim of the thesis is to find out whether the amendment to the Act No. 178/2016 Coll. was implemented in accordance with the goals set by legislators, and to determine whether the political program was successful or failed - for this purpose the McConnell's typology of political success is used. In the following part, on the basis of interviews with educational policy actors, there are described the attitudes of various educational policy actors in the selected municipality. The analysis reveals problematic areas and benefits of compulsory pre-school education in the Czech Republic. By assessing five criteria of McConnell's typology, the controversial success of the political program - the Conflicted Program Succeess - is identified. This thesis reveals the reasons why the political program was not completely successful in its implementation, in order to identify areas for possible future change. Subsequently,...