Show simple item record

Compulsory preschool education in the Czech Republic - success or failure?
dc.contributor.advisorMouralová, Magdalena
dc.creatorCingrová, Kateřina
dc.date.accessioned2020-07-14T09:49:06Z
dc.date.available2020-07-14T09:49:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/118470
dc.description.abstractThe diploma thesis "Compulsory Pre-school Education in the Czech Republic - Success or Failure?" deals with the pre-school education and educational inequality in the Czech Republic, mainly among children before entering first classes. The aim of the thesis is to describe the change that occurred with the implementation of compulsory pre-school attendance in the Czech Republic. Furthermore the aim of the thesis is to find out whether the amendment to the Act No. 178/2016 Coll. was implemented in accordance with the goals set by legislators, and to determine whether the political program was successful or failed - for this purpose the McConnell's typology of political success is used. In the following part, on the basis of interviews with educational policy actors, there are described the attitudes of various educational policy actors in the selected municipality. The analysis reveals problematic areas and benefits of compulsory pre-school education in the Czech Republic. By assessing five criteria of McConnell's typology, the controversial success of the political program - the Conflicted Program Succeess - is identified. This thesis reveals the reasons why the political program was not completely successful in its implementation, in order to identify areas for possible future change. Subsequently,...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce Povinné předškolní vzdělávání v České republice - úspěch či selhání? se zabývá předškolním vzděláváním a nerovnostmi ve vzdělávání v ČR, zejména mezi dětmi před nástupem do prvních tříd základních škol. Cílem práce je popsat změnu, která nastala se zavedením povinné předškolní docházky v České republice. Dále je pak cílem zjistit, zda byla novela zákona č. 178/2016 Sb. zaváděna v souladu s cíli, které si jeho političtí tvůrci kladli a určit, zda byl program politiky úspěšný či došlo k jeho selhání. K tomu ke v práci využita McConnellova typologii politického úspěchu. V následující části jsou na základně rozhovorů s aktéry vzdělávací politiky ve vybrané obci popsány různé postoje k problematice implementace dotčené novely. Analýza odhaluje problematické oblasti a přínosy povinného předškolního vzdělávání v ČR. Posouzením pěti kritérií McConnellovy typologie je identifikován sporný úspěch politického programu - Conflicted Program Succeess. Práce odhaluje, z jakých důvodů nebyl program politiky při jeho zavádění zcela úspěšný, aby bylo možné identifikovat oblasti možné budoucí změny. Následně nabízí varianty, jakým směrem, by se mohlo ubírat předškolní vzdělávání v České republice v následujících letech. Návrhy by mohly vést ke zmírnění nerovností mezi dětmi před nástupem do prvních...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titlePovinné předškolní vzdělávání v České republice - úspěch či selhání?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-06-23
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId202725
dc.title.translatedCompulsory preschool education in the Czech Republic - success or failure?en_US
dc.contributor.refereeDobiášová, Karolína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineVeřejná a sociální politikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePublic and Social Policyen_US
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csVeřejná a sociální politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPublic and Social Policyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce Povinné předškolní vzdělávání v České republice - úspěch či selhání? se zabývá předškolním vzděláváním a nerovnostmi ve vzdělávání v ČR, zejména mezi dětmi před nástupem do prvních tříd základních škol. Cílem práce je popsat změnu, která nastala se zavedením povinné předškolní docházky v České republice. Dále je pak cílem zjistit, zda byla novela zákona č. 178/2016 Sb. zaváděna v souladu s cíli, které si jeho političtí tvůrci kladli a určit, zda byl program politiky úspěšný či došlo k jeho selhání. K tomu ke v práci využita McConnellova typologii politického úspěchu. V následující části jsou na základně rozhovorů s aktéry vzdělávací politiky ve vybrané obci popsány různé postoje k problematice implementace dotčené novely. Analýza odhaluje problematické oblasti a přínosy povinného předškolního vzdělávání v ČR. Posouzením pěti kritérií McConnellovy typologie je identifikován sporný úspěch politického programu - Conflicted Program Succeess. Práce odhaluje, z jakých důvodů nebyl program politiky při jeho zavádění zcela úspěšný, aby bylo možné identifikovat oblasti možné budoucí změny. Následně nabízí varianty, jakým směrem, by se mohlo ubírat předškolní vzdělávání v České republice v následujících letech. Návrhy by mohly vést ke zmírnění nerovností mezi dětmi před nástupem do prvních...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis "Compulsory Pre-school Education in the Czech Republic - Success or Failure?" deals with the pre-school education and educational inequality in the Czech Republic, mainly among children before entering first classes. The aim of the thesis is to describe the change that occurred with the implementation of compulsory pre-school attendance in the Czech Republic. Furthermore the aim of the thesis is to find out whether the amendment to the Act No. 178/2016 Coll. was implemented in accordance with the goals set by legislators, and to determine whether the political program was successful or failed - for this purpose the McConnell's typology of political success is used. In the following part, on the basis of interviews with educational policy actors, there are described the attitudes of various educational policy actors in the selected municipality. The analysis reveals problematic areas and benefits of compulsory pre-school education in the Czech Republic. By assessing five criteria of McConnell's typology, the controversial success of the political program - the Conflicted Program Succeess - is identified. This thesis reveals the reasons why the political program was not completely successful in its implementation, in order to identify areas for possible future change. Subsequently,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV